نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

صفحه نخست

 

 

۶ ژانویه ۲۰۱۳

روزشمار دولت بختیار

یکشنبه هفدهم دی ماه ۱۳۵۷

سعيد بشيرتاش

روزشمار يك انقلاب، كارى است كه چهار سال پيش [۲۰۰۹] به صورت مشترك با ابراهيم نبوى انجام دادم. روال كار اين بود كه دوره هايى از اين مجموعه را ابراهيم نبوى انجام مى داد و دوره هايى را نيز من. يكى از دوره هايى را كه من نوشتم، از ١٦ دى تا ٢٢ بهمن و مقارن با دوران نخست وزيرى شاپور بختيار است. در اينجا مى توانيد اين روزشمار را بخوانيد.

 

https://bashirtash.files.wordpress.com/2013/01/photo-3.jpgپایان کنفرانس گوادلوپ

کنفرانس سران چهار کشور آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان غربی که از چهاردهم ژانویه در گوادلوپ آغاز شده بود، امروز پایان یافت. مسئله ایران یکی از مهمترین مسایل مطرح در این کنفرانس بود. سران سه کشور فرانسه، انگلیس والرى ژيسكاردستن و جيمى كارتر در كنفرانس گوادلوپو آلمان غربی بویژه والری ژیسکاردستن رییس جمهور فرانسه، جیمی کارتر رییس جمهور آمریکا را سر انجام متقاعد کردند که راهی برای نجات شاه نمانده و غرب باید برای حفظ منافع حیاتی خود در این منطقه حساس جهان چاره ای بیاندیشد. این دولت ها می خواهند که شاه جای خود را به یک حکومت غیر نظامی بدهد، اما همچون جیمی کارتر بر این باورند که ارتش باید متحد بماند و نشان دهد که هیچگونه تمایلی به خمینی و عناصر تندرو ندارد. دولت فرانسه پیش از آغاز این کنفرانس وعده قطع حمایت از شاه و پیشنهاد به کارتر برای مذاکره با نمایندگان آیت الله خمینی را از طریق صادق قطب زاده به آیت الله داده بود.

یک روز پیش از آغاز این کنفرانس نیز در تاریخ سوم ژانویه در یک جلسه در کاخ سفید سایروس ونس وزیر خارجه و ترنر رییس سیا،  کارتر را راضی به فرستادن پیامی به شاه کردند که در آن تصمیم وی برای خروج از کشور پس از تشکیل یک دولت غیر نظامی را تایید کرده و صلاح وی و کشورش دانستند. آنان از شاه خواستند که هر چه زودتر این تصمیم را عملی سازد و تاکید نمودند که که در صورت مسافرت وی به آمریکا از وی مهمان نوازی خواهد شد. این پیام در ٥ ژانویه توسط سالیوان به شاه داده شد.

به گفته سالیوان « شاه در پاسخ این پیام به نماینده آمریکا گفت: خیلی خوب، اما کجا بروم؟ پس از آنکه سفیر آمریکا پیشنهاد دعوت نامه ای از آمریکا را کرد، شاه یکمرتبه از جای خود حرکت کرد و با هیجان گفت: شما این کار را برای من می کنید؟ » شاه تصمیم خود برای خروج از کشوررا پیش از این و در طی دیداری با سالیوان سفیر آمریکا در ایران در تاریخ دوم ژانویه به اطلاع وی رسانده بود و تاریخ خروج خود را بلافاصله پس از تشکیل دولت غیر نظامی بختیار اعلام کرده بود. بدین ترتیب این تصمیم مورد استقبال همه دولت های غربی واقع شد.

 

آیت الله خمینی سیاست خارجی حکومت آینده را ترسیم کرد

روزنامه اطلاعات در شماره امروز خود خلاصه ای از مصاحبه آیت الله خمینی با هفته نامه لبنانی «ماندی مورنینگ» را به چاپ رساند. در این مصاحبه، آیت الله خمینی رابطه آینده جمهوری اسلامی ایران  با کشورهای مهم جهان را توضیح داده است. آیت الله مینی گفت: » جیمی کارتر رییس جمهور آمریکا که پیوسته و بدون قید و شرط از شاه پشتیبانی کرده و هنوز هم به ملت ایران توهین می کند،  یکی از دشمنان ایران است.» وی افزود » اتحاد شوروی هم با اینکه با حدت کمتری از شاه پشتیبانی کرده در ارزیابی جنبه مقدس جنبش اسلامی دچار اشتباه شده است.» به نوشته این هفته نامه، آیت الله خمینی نسبت به چین نیز نظر عطوفت آمیزی نداشته و گفت نخست وزیر چین (منظور ایشان صدر هیئت رییسه است) روی اجساد ملت ما قدم گذارد و اقدامات شاه را در راه توسعه ایران ستود.

وی در ترسیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی، دولت عراق را به خاطر اینکه » تحت فشار شاه کاری برای ملت ایران انجام نداده است نکوهش کردند.» آیت الله خمینی پس از انتقاد از اقدامات انور سادات که به نظر وی بر خلاف منافع مسلمانان کشورهای عربی عمل کرده است، پشتیبانی خود را از یاسر عرفات، حقوق فلسطینی ها و بازگردانیدن سرزمین های اسلامی از اسراییل به مسلمانان تاکید کرد. آیت الله خمینی گفت: » اسراییل از دیدگاه اسلام یک دولت متجاوز است و ما برای پایان دادن به این تجاوز اندک تردیدی نخواهیم کرد.» وی در مورد جهان اسلام گفتند: نهضت مقدس ملت ایران یک نهضت اسلامی است و بنا بر این طبیعی است که تمام مسلمانان جهان از آن بهره مند خواهند شد.

 

جبهه ملی فردا را هم عزای عمومی اعلام کرد

در حالیکه از روز چهارم دی ماه،  جبهه ملی امروز یکشنبه ١٧ دیماه را» به خاطر بزرگداشت شهیدان» و» نشان دادن همبستگی ملی در جهت سرنگونی  حکومت استبداد و استعمار» عزای ملی اعلام کرده بود، روز گذشته آیت الله خمینی با  بی اعتنایی به درخواست جبهه ملی و در پیامی به ملت ایران، گفت:« این جانب روز دوشنبه نهم صفر ١٣٩٩ را برای شهدای مشهد و قزوین و کرمانشاه و سایر بلاد روز عزای عمومی اعلام می کنم.» روز دوشنبه نهم صفر ٩٩  برابر با هجدهم دیماه ٥٧ است.

به دنبال این پیام، جبهه ملی نیز شب گذشته در پیامی اعلام کرد: » حضرت آیت الله العظمی خمینی مرجع عالیقدر شیعیان جهان روز دوشنبه ١٨ دیماه ١٣٥٧ را به یاد شهیدان هفته پیش روز عزای عمومی اعلام کرده اند. اکنون جبهه ملی به پیروی از این تصمیم گیری به هنگام که تضمین دوام یکپارچگی همه نیروهای مردمی می باشد از همه زنان و مردان به پا خاسته ایران طلب می کند که یک بار دیگر در این روز دست به اعتصاب همه جانبه بزنند.

 

جبهه ملی بختیار را خائن و فریبکار خواند

جبهه ملی ایران در ساعات پایانی شب گذشته با دادن اطلاعیه ای نوشت، رهبر انقلاب با حرام و طاغوتی دانستن دولت بختیار بر همه سردرگمی ها نقطه پایان نهاد. در این اعلامیه که خطاب به هم میهنان صادر شده آمده است: «به دنبال یک هفته خونین که گماشتگان دستگاه استبداد زیر سلطه، در سراسر ایران زمین کشتار جمعی را به وحشیانه ترین شکل تکرار کردند، در حالیکه مردم قهرمان ما سخت ترین روزهای انقلاب خود را می گذرانند، موج شوم خیانت در میان خون و آتش به حرکت درآمد و سیاست پیشه ای که سال ها باور مردم را به بازی گرفته بود، در نقش نجات بخش نظام غیر قانونی که ایران را به روز سیاه کنونی کشانده و در لبه پرتگاه نیستی قرار داده است با انبانی از فریب به میدان آمد. خوشبختانه هنوز نطفه این سازشکاری بی شرمانه انعقاد کامل نیافته بود که ایرانیان بیدار دل در شهر و روستا با همبستگی بی مانندی نفرت خود را آشکار ساخته و رهبری عالی انقلاب ملی که از آموزش های والای اسلامی مایه گرفته است نیز هم امروز با دادن پیامی بر همه سردرگمی ها نقطه پایانی نهاد و اعلام داشت که اطاعت از این دستگاه اطاعت از طاغوت و حرام است و با رهنمودهای خردمندانه خود سودای هر گونه نرمش را از سر آنها که با پای لنگ داعیه پیشوایی نهضت ملت ایران را دارند، به در کرد.»

 

اقليت مجلس: بختيار محصول توطئه استعمارگران است

نمايندگان اقليت مجلس در بيانيه اى دولت بختيار را دولتى تحميل شده از سوى توطئه گران استعمارگر خواندند.

اعضاى اقليت مجلس در بيانيه خود نوشتند: توطئه گران استعمار تصميم گرفته اند با تحميل شخصيت شناخته شده ای که سوابق سياسی او قابل تامل است و حتی از صف ياران ديرين خودهم رانده شده وتک و تنها مانده مجلس شورای ملی را مسئول اعمال نامعلوم او که مسلما در طريق تامين حقوق و خواسته های مردم موفقيت آميز نيست قرار دهند و مجلسيان را قربانی کنند و تحت عنوان جبهه ملی و با بهره گيری از نام مرحوم دکتر محمد مصدق جبهه ای در مقابل جنبش اصيل مذهبی ايران بگشايند.

 

آیت الله طالقانی: دانشگاه ها را تصفیه می کنیم

آیت الله طالقانی امروز در جمع استادان عضو سازمان دانشگاهیان ایران که در دبیرخانه دانشگاه تهران متحصن شده اند حاضر شده و برای آنها سخنرانی کرد.  روزنامه اطلاعات نوشت، آیت الله طالقانی سخنان خود را با تلاوت آیه ای از قرآن آغاز کرد و سپس به تفسیر آن پرداخت و گفت: » اگر یک صفحه آ تاریخ قبل و بعد از اسلام را مطالعه کنیم خواهیم دید که چقدر فرق است بین حکومت قبل از اسلام و بعد از اسلام.» وی گفت: » کتاب آسمانی ما هدف نبوت را در چند آیه بیان می کند؛ برای تنویر افکار و اخلاقیات، انسان باید از انگیزه های پست، غرایز و خوهای ناپاک استبدادی پاک شود. اگر مسایل اقتصادی را هم مطرح کرده اند برای این است که روابط اقتصادی سالم وسیله ای است برای رشد کامل انسان ها به طرف کمال نامتناهی که آنرا خدا می نامیم.»

آیت الله طالقانی خواستار تصفیه دانشگاه از عناصر مشکوک شد و گفت: » اول دانشگاهی و دانشگاه باید تصفیه شود و از هر چه مسایل توارثی که بذرهای علم را در توده می خشکاند باید پاک شود.» وی افزود: » دانشگاه به جای آنکه خانه علم باشد خانه دربار شده است. دزدهای بین المللی نه تنها ثروت های ما را بردند بلکه علم های ما را هم از بین جوانان ربودند.» آیت الله طالقانی آنگاه با گفتن اینکه استبداد بین دانشگاهیان و جامعه روحانیت فاصله انداخت، به نحوه تدریس و فراگیری علم در مدارس و حجره های نمناک  قدیمی اشاره کردند که با نبود شرایط مناسب دانشمندان بزرگی را پرورش می دادند و سپس گفت: » در محیط های ناپاک انسان به هر حال آسوده می شود. دانشگاه ها را از آلودگی ها پاک کنید. دانشگاه ها باید یک نمونه اخلاق باشند. دانشگاه باید از عناصر خودفروش که علم و دانش را به ثمن بخش به خاطر مقام و پول می فروشند پاک شود.» وی افزود: » ما سعی می کنیم دانشگاه را تصفیه کنیم، عناصر مشکوک، خودفروش را طرد کنیم و برای اداره دانشگاه ها افراد سالم و پاک را انتخاب کنیم.»

 

منبع: سرزمین من

یادداشت‌های دکتر سعید بشیرتاش

 

روزشمار دولت بختیاردوشنبه هجدهم دی ماه ۱۳۵۷

روزشمار دولت بختیار  شنبه شانزدهم دی ماه ۱۳۵۷

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.