نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

 صفحه نخست

 

 

ژانویه ۲۰۱۳

روزشمار دولت بختیار

چهارشنبه بیستم دی ماه ۱۳۵۷

سعيد بشيرتاش

روزشمار يك انقلاب، كارى است كه چهار سال پيش [۲۰۰۹] به صورت مشترك با ابراهيم نبوى انجام دادم. روال كار اين بود كه دوره هايى از اين مجموعه را ابراهيم نبوى انجام مى داد و دوره هايى را نيز من. يكى از دوره هايى را كه من نوشتم، از ١٦ دى تا ٢٢ بهمن و مقارن با دوران نخست وزيرى شاپور بختيار است. در اينجا مى توانيد اين روزشمار را بخوانيد.

 

تصمیمات کاخ سفید در مورد ایران

صبح امروز جلسه ای با حضور جیمی کارتر، ونس، برژینسکی، ماندیل، براون و  دیوید آرون برای بررسی اوضاع ایران در کاخ سفید تشکیل شد. در دولت آمریکا، برژینسکی خواهان برخوردی آهنین با مخالفین شاه است و ادامه وضع کنونی را همراه با عواقب بین المللی مصیبت باری برای آمریکا می داند. به نظر وی اکتفا کردن به دادن امتیاز و عقب نشینی وضع انفجار آمیزی به وجود می آورد. اما در عوض سایروس ونس و تیم وزارت خارجه بیشتر به هدف استقرار دموکراسی در ایران می اندیشند و با اقداماتی که به تحقق یافتن این هدف  لطمه وارد کند مخالفند. به نظر آنها تمام مشکلات ایران از شاه ناشی شده و با رفتن او جبهه ملی اداره امور کشور را در دست خواهد گرفت و آیت الله خمینی به ایفای نقش  یک رهبر معنوی اکتفا خواهد کرد. کارتر هم در نتیجه اختلاف نظر مشاوران خود، یا بر اساس جدالی که بین عقل و احساسات درون خود او در گرفته  در جهات متفاوتی کشانده شده  و در اتخاذ تصمیم دچار تردید و تزلزل است.

در جلسه امروز ونس پیشنهاد قبلی خود را در باره برقراری تماس با آیت الله خمینی تکرار کرد. برژینسکی با مخالفت با این پیشنهاد گفت که چنین تماسی موقعیت دولت بختیار را متزلزل خواهد کرد. کارتر تصمیم گرفت به جای تماس مستقیم با آیت الله خمینی از دولت فرانسه بخواهد از طرف دولت آمریکا با آیت الله تماس برقرار کند. تصمیمی که پس از آگاهی از آن توسط سفیر آمریکا در ایران «احمقانه » توصیف شد. در این جلسه برژینسکی پیشنهاد کرد که ده روز به دولت بختیار فرصت داده شود تا با رهبران گروه های مخالف وارد مذاکره شده، پشتیبانی آنها را برای خاتمه دادن به آرامی ها و اعتصابات جلب کند و در صورت عدم موفقیت او نقشه های خود را برای انجام یک کودتای نظامی دنبال کنیم. این پیشنهاد برژینسکی رد شد.در همین جلسه تصمیم گرفته شد که هایزر در تهران بماند و فرماندهان نظامی را به حمایت از بختیار ترغیب نماید. به سالیوان نیز دستور داده شد بیدرنگ با شاه ملاقات نماید و به وی ابلاغ کند که به نظر دولت آمریکا او باید سریعا یک شورای سلطنتی تعیین کرده و از کشور خارج شود. شاه می تواند در آمریکا اقامت کند. در این پیام دستورات قبلی در باره تهیه مقدمات تشکیل یک دولت نظامی در صورت شکست حکومت بختیار مورد تایید قرار گرفت.

 

https://bashirtash.files.wordpress.com/2013/01/photo-3-copy1.jpgرضایت آمریکایی ها از خروج قریب الوقوع شاه از کشور

زیبیگنیو برژینسکی در حالیکه بخش لیبرال دولت آمریکا بویژه وزارت خارجه آن کشور از خروج قریب الوقوع شاه راضی به نظر می رسد و به برقراری یک دموکراسی در ایران می اندیشد، برژینسکی که خواهان برخوردی سخت با خمینی و مخالفان تند رو است، نیز از سفر آتی شاه خشنود است. وی در خاطرات امروز خود نوشت : » من از خروج شاه از ایران احساس آرامش می کنم زیرا سرانجام به این نتیجه رسیدم که وجود او مانع اصلی هر اقدام قاطعانه ای در ایران است. با خروج او از ایران بحران به نقطه اوج خود می رسد و ما بالاخره در وضعی قرار خواهیم گرفت که پیش از سقوط روحیه و از هم پاشیدگی کامل نیروهای مسلح ایران دست به کاری بزنیم.» برژینسکی می گوید: » کارتر و من بارها مستقیما با شاه تماس گرفته و او را به اتخاذ روش محکم تری در برابر مخالفانش تشویق کردیم و اگر شاه می خواست و یا اراده لازم را برای شدت عمل در برابر مخالفانش داشت همین توصیه ها و تشویق های ما براى او کافی بود.»

 

روزنامه اطلاعات: مسعود رجوی در بیهوشی به سر می برد

روزنامه اطلاعات بیستم دی ماه ١٣٥٧ با درج تیتر «خانواده شهدای مجاهدین خلق در روزنامه اطلاعات»، عکس سی تن از کشته شدگان سازمان مجاهدین خلق را در صفحه اول خود چاپ کرد. روزنامه اطلاعات در همین صفحه می نویسد: در این اجتماع خانواده های شهید سازمان مجاهدین خلق ایران خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی کشور شدند و از مجاهدینی که در سال های سیاه اختناق جانشان را صادقانه در راه عشق و ایمان به وطن فدا کردند تجلیل شد. صفحه هفت این روزنامه به ادامه این مطلب اختصاص دارد. در این صفحه عکس دو تن از زنان مجاهد انداخته شده است که با چادری سیاه نه تنها تمامی بدن که حتا پیشانی و چانه خود را نیز پوشانده اند و یکی از آنان یک عینک بزرگ نیز بر چهره دارد.

خانم سادات که یکی از سخنرانان مجاهد در این اجتماع بود گفت: » در جهان دو اردوگاه وجود دارد، اردوگاه حق و اردوگاه باطل و بین این دو دره عمیقی وجود دارد که جز با خون شهدا و سرهای آزادگان پر نخواهد شد.» یکی دیگر از سخنرانان با اشاره به شاپور بختیار گفت: » آقایی که به تازگی به سر کار آورده اند ادعا می کند که زندانیان سیاسی را آزاد خواهد کرد، اما هر روز در بهشت زهرا صحنه های عجیبی را به چشم می بینیم. هر روز اجساد زندانیانی به گورستان آورده می شود که دست هاشان بریده، چشم هایشان در آورده شده و یا سرشان با مته های برقی سوراخ شده است. چرا نامی از این وقایع در روزنامه ها برده نمی شود؟»

روزنامه اطلاعات همچنین مطلب دیگری را زیر عنوان «جان این مجاهدین در خطر است» به زندانیان مجاهد اختصاص داده است و خواستار آزادی آنان شده است. در این ستون نام پانزده زندانی مجاهد به همراه اتهام، محکومیت، وضعیت جسمانی و مهمترین شکنجه ها آمده است. تنها اتهام قریب به اتفاق این زندانیان خواندن قرآن، نهج البلاغه و کتاب های دکتر علی شریعتی ذکر شده و دیگر هیچ گونه اتهامی به آنها وارد نیامده است. از وسایل استفاده شده برای شکنجه این افراد، روزنامه اطلاعات از کلاه خود آهنی که » منجر به کوری و کری می شود» و چنگک های برقی «مخصوص بیضه که بر بیضه ها انداخته می شود» نام برده است. در یکی از این افراد زندانی، هشت متر از روده، یک کلیه، طحال، یک دوم روده و یک چهارم کبد برداشته شده است.

در میان زندانیان ذکر شده نام مسعود رجوی نیز دیده می شود. در مورد وضعیت فعلی وی نوشته شده است: » وضع جسمانی: قسمتی از خون مغزش بر اثر شکنجه های گوناگون منعقد شده و در حال بیهوشی بسر می برد.» شغل مسعود رجوی، مهندس تاسیسات نوشته شده است. روزنامه اطلاعات نام مسعود رجوی را مسعود رجبی نوشت.

یک هفته پس از اعلام این که مسعود رجوی مدتهاست در بیهوشی به سر می برد، مسعود رجوی و موسی خیابانی روز سی ام دی ماه با سلامتی کامل از زندان آزاد شدند.

 

نیروگاه های اتمی تحمیلی است

کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه ای که امروز در روزنامه اطلاعات درج شد اعلام کردند که نیروگاه های اتمی به مردم ایران تحمیل شده است. کارکنان سازمان انرژی اتمی که از پاییز گذشته تاکنون همچنان در اعتصاب به سر می برند در بیانیه خود ضمن ضد ملی خواندن قراردادهای ساخت نیروگاه های اتمی در کشور خواستار تجدید نظر حکومت آینده ملی در این قراردادها شده اند و می نویسند که فروشندگان سوخت اتمی، تفاله های اتمی خود را برای انبار کردن به ایران تحمیل می کنند.

در این بیانیه آمده است: «سرمایه گذاری لازم برای تولید هر کیلو وات برق در ایران با استفاده از انرژی هسته ای بالغ بر سه هزار دلار، استفاده از انرژی نو پای  برق خورشیدی هر کیلو وات هزار دلار و در بهره گیری از سوخت های فسیلی سیصد دلار است. متذکر می شویم که مقادیر زیادی از سوخت های فسیلی جهان در مخازن تحت الارضی ایران نهفته است. عمر متوسط مفید نیروگاه های هسته ای ٢٠ ـ ٢٥ سال است ( به شرط بروز نکردن سانحه در طول این سال ها)، که با ادامه غارت نفت و طبق ادعاهای رسمی مقارن با تمام شدن نفت، عمر نیروگاه ها کماکان سرخواهد آمد. پر واضح است که با قطع نمودن چپاول بی رویه نفت و قطع برنامه برق اتمی، سال ها انرژی ارزانتری از سوخت فسیلی خواهیم داشت.»

 

منبع: سرزمین من

یادداشت‌های دکتر سعید بشیرتاش

 

روزشمار دولت بختیارپنجشنبه بیست و یکم دی ماه ۱۳۵۷

روزشمار دولت بختیارسه شنبه نوزدهم دی ماه ۱۳۵۷

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.