نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

 صفحه نخست

 

 

۶ ژانویه ۲۰۱۳

روزشمار دولت بختیار

دوشنبه دوم بهمن ۱۳۵۷

 

سعيد بشيرتاش

روزشمار يك انقلاب، كارى است كه چهار سال پيش [۲۰۰۹] به صورت مشترك با ابراهيم نبوى انجام دادم. روال كار اين بود كه دوره هايى از اين مجموعه را ابراهيم نبوى انجام مى داد و دوره هايى را نيز من. يكى از دوره هايى را كه من نوشتم، از ١۶ دى تا ٢٢ بهمن و مقارن با دوران نخست وزيرى شاپور بختيار است. در اينجا مى توانيد اين روزشمار را بخوانيد.

 

رضا براهنى

 

https://bashirtash.files.wordpress.com/2013/01/image.jpgچكيده

آيت الله خمينى گفت: هدف ما و پیکار ما بخاطر خداست و هر پیکار و مبارزه ای که برای آرمان دیگری جز آرمان خدا باشد محکوم به شکست است و طرفداران ایدئولوژی های دیگر باید به اسلام بپیوندند.

وى افزود: وحدت و یکپارچگی ملت باید جدا از احزاب سیاسی تحقق پذیرد.

در همين روز، جلال الدين تهرانى رييس شوراى سلطنت در نامه اى خطاب به آيت الله خمينى استعفاى خود را به وى تسليم كرده و شوراى سلطنت را غير قانونى اعلام كرد. وى در نامه استعفاى خود، علت غيرقانونى بودن شوراى سلطنت را فتواى آيت الله خمينى اعلام كرد.

تنها پس از غيرقانونى اعلام كردن شوراى سلطنت، سيد جلال الدين تهرانى به مدت ١٠ دقيقه توسط رهبر شيعيان ايران پذيرفته شد. اين استعفا ضربه روحى ديگرى بر نظام مشروطه پادشاهى ايران وارد كرد.

اما شاپور بختيار با «مجهول مطلق» خواندن جمهورى اسلامى گفت كه در هیچ صورتی سنگر قانون اساسی را خالی نخواهد کرد.

بختيار گفت: تمام اراجیف و شایعات استعفای من و خالی کردن سنگر مقدس قانون اساسی و حرکت به سوی مجهول مطلق بی اساس است..

وى افزود: دولت کنونی به شهادت اعمال و رفتار خود و بر طبق برنامه تقدیمی به مجلسین تمام تعهدات خود را یکی بعد از دیگری انجام می دهد.

در جايى ديگر و در حاليكه مهندس بازرگان به همراه آیت الله بهشتی جهت بحث درباره شرایط بازگشت آیت الله خمينى به دیدار تیمسار قره باغی رییس ستاد ارتش و تیمسار مقدم رییس ساواک رفته اند، شاپور بختیار نخست وزیر در حال تهيه طرحی جهت منحرف ساختن هواپیمای آیت الله خمینی و نشاندن آن در جایی دور از تهران و دستگیری وی و همراهانش است.

روزنامه اطلاعات نوشت: » پانزده تن از شاعران و نویسندگان و پژوهندگان سیاسی از جمله دكتر رضا براهنى که سال ها در کشور های اروپایی و آمریکایی به حالت تبعید به سر می برند وارد تهران می شوند.

رضا براهنى در مقاله اى در روزنامه اطلاعات نوشت: علمای عالیقدر اسلام که به رغم برچسب های بی شرمانه و دروغ ها و افترا و تهمت و بهتان سرمایه داری و متحد پلیدش صهیونیسم، صدای آزادیخواهی در سراسر ایران در داده اند، مردمان سراسر گیتی را یکسره متحیر و مبهوت کرده اند.» وی در این مقاله همچنین بختیار را بدون آنکه نامی از وی ببرد، خائن خوانده و دست های وی را به جنایت و کثافت آلوده دانسته است. او همچنین ارتجاعی و قرون وسطایی نشان دادن انقلاب توسط امپریالیسم و صهیونیسم را آخرین لگد آنها به انقلاب ایران دانست.

استعفای رییس شورای سلطنت

آیت الله خمینی، آقای جلال الدین تهرانی را پس از آنکه وی کتبا به غیر قانونی بودن شورای سلطنت که خود ریاست آنرا به عهده داشت اعتراف کرد، پذیرفت. تهرانی دیشب طی نامه ای به عنوان رهبر شیعیان استعفای خود را از ریاست شورای سلطنت اعلام کرد. اما آیت الله باز هم بخاطر اینکه تهرانی غیر قانونی بودن این شورا را محکوم نکرده بود، از پذیرفتن وی خودداری کرد. تهرانی در دومین استعفانامه خود تمام خواست های آیت الله را پذیرفت. پس از دریافت این نامه بود که آیت الله خمینی رییس سابق شورای سلطنت را تنها به مدت ده دقیقه پذیرفت. در این دیدار متن دومین نامه تهرانی در حضور آیت الله خوانده شد. به این ترتیب رهبر شیعیان در مبارزه با دولت شاپور بختیار پیروزی تازه ای به دست آورد.

بخشی از استعفا نامه تهرانی به این شرح است: » برای احترام به افکار عمومی با توجه به فتوای حضرت آیت الله العظمی خمینی دام برکاته مبنی بر غیر قانونی بودن آن شورا آن را غیر قانونی دانسته کناره گیری کردم. از خداوند و اجداد طاهرین و ارواح مقدسه اولیاء اسلام مسئلت دارم که مملکت و ملت مسلمان ایران را در ظل عنایات حضرت امام عصر عجل الله تعالی فرجه از هر گزندی مصون داشته و استقلال وطن عزیز ما را محفوظ نمایند. محمد الحسینی سید جلال الدین تهرانی»

از این چند دقیقه دیدار فیلمبرداری شد و در تلویزیون ایران نشان داده شد. این استعفا اثر روانی دیگری بر رژیم وارد کرد.

آیت الله خمینی: طرفداران ایدئولوژی های دیگر باید به اسلام بپیوندند.

آیت الله خمینی گفت که هدف ما و پیکار ما بخاطر خداست و هر پیکار و مبارزه ای که برای آرمان دیگری جز آرمان خدا باشد محکوم به شکست است و طرفداران ایدئولوژی های دیگر باید به اسلام بپیوندند. ایشان از لفظ » باید» برای دعوت از طرفداران ایدئولوژی های دیگر استفاده کرد. روزنامه اطلاعات نوشت: » حضرت آیت الله العظمی خمینی دیروز در یک پیام مفصل همه ایرانیان را به وحدت و یگانگی برای بازسازی کشور دعوت کرده و گفته اند که انقلاب ایران تازه آغاز شده است. رهبر شیعیان افزوده اند که «سلطنت» کشور را به ویرانی کشانیده و برای رسیدن به هدف باید یک راه طولانی پیموه شود و از جوانان ایرانی در خارج خواسته اند که برای بازسازی ایران به کشورشان برگردند. رهبر شیعیان در پیام خود، رژیم پادشاهی را محکوم کرده و تاکید کرده اند که شاه باید محاکمه شود.»

به نوشته روزنامه اطلاعات » آیت الله خمینی اضافه کرده اند ملت باید ثروت های تاراج شده را پس بگیرد. اما قسمتی از ثروت ها را که شاه در جای امنی گذارده نمی توان دوباره به دست آورد. امام خمینی همچنین شاه را متهم کرده اند که از داخل هواپیمایی که او را از تهران به مصر می برد ارتش را برای دست زدن به یک کودتا ترغیب کرده است. آیت الله همچنین گفت: » هدف ما و پیکار ما بخاطر خداست و هر پیکار و مبارزه ای که برای آرمان دیگری جز آرمان خدا باشد محکوم به شکست است و طرفداران ایدئولوژی های دیگر باید به اسلام بپیوندند.» آیت الله خمینی در پایان اظهار داشت که وحدت و یکپارچگی ملت باید جدا از احزاب سیاسی تحقق پذیرد و تاکید کرد که وطن ایرانی به ملتش تعلق دارد و از ایرانیان درخواست کرد که سرنوشت خود را به دست بگیرند.

بختیار: سنگر مقدس قانون اساسی را خالی نكرده و به سوى مجهول مطلق حركت نمى كنم

شاپور بختیار نخست وزیر طی پیامی به مردم ایران ضمن انتقاد از مطبوعات بخاطر «انتشار اکاذیب و مسموم نمودن اذهان عمومی» اعلام کرد که سنگر قانون اساسی را خالی نمی کند. روزنامه اطلاعات که بجای » سنگر قانون اساسی» در تیتر خود «سنگر نخست وزیری» نوشته است، این پیام را در صفحه ششم خود آورده است. در این پیام آمده است: » مردم عزیز ایران، از اینکه بیش از حد اعتدال مزاحم شما می شوم پوزش می طلبم. ولی وضع کشور عزیز ما آنچنان مورد تهدید قرار گرفته و عناصر غیر مسئول و ماجراجو آنقدر خیال های باطل در سر می پرورانند که لازم دیدم همگان را از چگونگی اوضاع روشن نمایم. دولت کنونی به شهادت اعمال و رفتار خود و بر طبق برنامه تقدیمی به مجلسین تمام تعهدات خود را یکی بعد از دیگری انجام می دهد.

کلیه زندانیان سیاسی آزاد شده اند و مقرر گردید که با وجود سوء استفاده مسلم از آزادی، بعضی از روزنامه ها که ٢۵ سال مزدور دولت های فاسد بودند با انتشار اکاذیب و تحریک احساسات و به منظور ازدیاد تیراژ شروع به مسموم نمودن اذهان عمومی کند. آنچه را که نسبت به شخص من بگویند و یا بنویسند در زیر سطح نفرت و بی تفاوتی من باقی خواهد ماند. ولی ادامه اهانت و اتهام به ارتش یا افراد دیگر کشور بدون پاسخ نخواهد ماند و من برای آخرین بار تقاضا می کنم که پیش از درج مطلب با عقل سلیم به صحت و سقم آنها توجه شود. تمام اراجیف و شایعات استعفای من و خالی کردن سنگر مقدس قانون اساسی و حرکت به سوی مجهول مطلق بی اساس است.

خسارات و زیان هایی که طی شش ماه اخیر در اثر اعتصابات و کم کاره ها به اقتصاد کشور وارد شده است از آنچه تبهکاران و دزدان در پانزده سال اخیر بر پیکر این کشور وارد آوردند بیشتر است. این اغتشاشات برای برانداختن کشور است. این راهپیمایی های مختلف و شعارهای خسته کننده توام با تهدید و ارعاب بر خلاف روح دموکراسی و آنچه که مردم این آب و خاک خواهان آن هستند می باشد. مجلسین و دولت بر حسب آنچه که قانون پیش بینی نموده عمل خواهد کرد.»

در بخش دیگری از این پیام آمده است: » من ایمان دارم که اصول حکومت مردم بر مردم فقط وسیله دموکراسی امکان پذیر است و این آن چیزی است که سالیان دراز ملت ایران از آن محروم بوده است. حال که این امکان به وقوع پیوسته، عده ای با برنامه های حساب شده که از خارج از مرزها الهام می گیرند و عده ای از روی خودخواهی و کینه توزی نمی خواهند بگذارند که موجودیت و وحدت ایران عزیز باقی بماند تا مردم بتوانند با نیروی لایزال کار و کارگر از کشورشان یک جامعه مترقی آزاد متدین بسازند.

آنجه را که من موظف هستم به عموم شما هموطنان عزیز می گویم آن است که این اغتشاش ها که به طور تصنعی ادامه دارد، با اصول انقلاب و خواسته های اولیه مردم ایران بکلی متفاوت است. من در هیچ صورتی سنگر قانون اساسی را خالی نخواهم کرد و یک وجب از این خاک هم برای من ارزش تمام کشور را دارد و برای پاسداری از آن و تمامیت و یگانگی کشور خود به قول شاعر می گویم: جان متاعی است که هر بی سر و پایی دارد.»

طرح بختیار برای دستگیری آیت الله خمینی در هوا

در حالی که آیت الله خمینی آماده برگشت به ایران برای روز جمعه ششم بهمن ماه شده است و در پی مذاکرات یدالله سحابی با نمایندگان شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) یک هواپیمای «ایران ایر» برای این پرواز در نظر گرفته شده است، و نیز مهندس بازرگان به همراه آیت الله بهشتی جهت بحث در باره شرایط بازگشت آیت الله به دیدار تیمسار قره باغی رییس ستاد ارتش و تیمسار مقدم رییس ساواک رفته اند، شاپور بختیار نخست وزیر طرحی جهت منحرف ساختن هواپیمای آیت الله خمینی و نشاندن آن در جایی دور از تهران و دستگیری وی و همراهانش را دارد. این اظهارات سالها بعد در خاطرات برژینسکی منتشر شد. این در حالی است که فرماندهان ارتش به شدت مخالف بازگشت آیت الله به تهران می باشند. به گفته قره باغی، آنها در شورای امنیت ملی بر این نظر هستند که باید فرودگاه را بست و از این پرواز جلوگیری کرد.

بازگشت رضا براهنی و چهارده نویسنده تبعیدی به کشور

روزنامه اطلاعات نوشت: » پانزده تن از شاعران و نویسندگان و پژوهندگان سیاسی که سال ها در کشور های اروپایی و آمریکایی به حالت تبعید به سر می برند و دوران تبعید پاره ای از آنها به ۲۵ سال می رسد، امروز وارد تهران می شوند.» در این میان نام دکتر رضا براهنی، منتقد و شاعر معروف نیز به چشم می خورد. دکتر براهنی که در آمریکا انتشارات ابجد را وقف مبارزه علیه رژیم کرده کتابها و رسالات متعددی در باره جنبش مردم ایران پراکنده است. از این گروه تبعیدی می توان از هوشنگ سپهری، جواد صدیق، بابک زهرایی و پرویز نجفی نام برد.

رضا براهنی: علمای اسلام، مردمان گیتی را مبهوت کرده اند

رضا براهنی از نویسندگان چپگرا، در مقاله ای در اطلاعات می نویسد: » علمای عالیقدر اسلام که به رغم برچسب های بی شرمانه و دروغ ها و افترا و تهمت و بهتان سرمایه داری و متحد پلیدش صهیونیسم، صدای آزادیخواهی در سراسر ایران در داده اند، مردمان سراسر گیتی را یکسره متحیر و مبهوت کرده اند.» وی در این مقاله همچنین بختیار را بدون آنکه نامی از وی ببرد، خائن خوانده و دست های وی را به جنایت و کثافت آلوده دانسته است. او همچنین ارتجاعی و قرون وسطایی نشان دادن انقلاب توسط امپریالیسم و صهیونیسم را آخرین لگد آنها به انقلاب ایران دانسته و ساختن بختیار با امپریالیسم و سلطنت را نیز درجهت حل بحرانی که امپریالسم در آن گیر کرده می داند و از مردم می خواهد که این نقشه ها را نقش بر آب کنند.

رضا براهنی که در آمریکا زندگی و فعالیت می کند در این مقاله بیش از بیست بار از واژه امپریالیسم استفاده کرده است. در این مقاله آمده است: » مبارزه انقلابی کارگران و کارکنان نفت ایران تمام نقشه های پلید امپریالیسم جهانی را رسوا و نقش برآب کرده است. ستون های رزمنده زنان و مردان انقلابی ایران از کارگر،روستایی، کارمند اداره، دانشجوی دانشگاه تا دانش آموزان مدارس، امپریالیسم را دستپاچه و کلافه کرده است. نویسندگان مبارز مطبوعات ایران، همکارانی که قلمشان این روزها اشک شوق در چشم ها می گرداند، غول سانسور را درست در وسط اتاق های هیات تحریریه روزنامه نقش زمین کرده اند.

نویسندگان و شاعران و مترجمان ایران، این شیران شرزه ادب معاصر، پوزه ماموران و بررسان کتاب را درست در همان وزارت فرهنگ و هنر به خاک مالیده اند. کارکنان تلویزیون گفته اند بعد از این دیگر این مباد آن مباد، ما چیزی خلاف آمال ملت ایران پخش نخواهیم کرد. استادان دانشگاه با تحصن های با شکوه خود تانک و توپ و مسلسل دیکتاتوری را به مبارزه طلبیدند و یکپارچگی بی نظیر خود را با دانشجویان یعنی جوانانی که شهید پشت سر شهید به انقلاب ایران تقدیم کرده اند، تجدید نمودند. قضات، پزشکان و پرستاران همه به صفوف این مبارزه درخشان پیوسته اند.

علمای عالیقدر اسلام که به رغم برچسب های بی شرمانه و دروغ ها و افترا و تهمت و بهتان سرمایه داری و متحد پلیدش صهیونیسم، صدای آزادیخواهی در سراسر ایران در داده اند، مردمان سراسر گیتی را یکسره متحیر و مبهوت کرده اند. زنان ایران، همان زنانی که دیکتاتور ایران می گفت حتا یک آشپز به تاریخ جهان تقدیم نکرده اند، با مشت های گره کرده و سینه های سپر شده تمام زرادخانه های دیکتاتور را در شهر های ایران خانه نشین کرده اند. درود بر این زنان باد. درود به این مردان باد. افتخار بر همه مردم ایران باد.

انقلاب ایران همه را به حیرت افکنده است. امپریالیسم به خود می پیچد. نقشه می کشد و نقشه اش لحظه به لحظه به وسیله انقلاب ایران نقش برآب می شود. امپریالیسم آدم بر سر کار می آورد. آدم به محض روی کار آمدن، آدمیت خود را از دست می دهد. از بس کثیف و خبیث است هر شخصی که از کنارش می گذرد، به کثافت و جنایت آلوده می شود و حالا امپریالیسم نقشه کودتا را می چیند. اگر شاه برود کودتا خواهد شد، اگر شاه نرود کودتا خواهد شد. امپریالیسم و صهیونیسم با تلاش های مذبوحانه خود می کوشند مبارزان ملت ایران را مردمی ارتجاعی و قرون وسطایی جلوه دهند و با مخدوش کردن چهره انقلاب ایران زمینه را برای کودتا و اجرای مقاصد شوم خود آماده سازند. مردم ایران! این نقشه را نقش بر آب کنید. با صفوف منظم، با جلب کامل سربازان به سوی جنبش عظیم انقلاب، با رسوا کردن امپریالیسم و صهیونیسم، با رسوا کردن مزدورانی که ممکن است در لحظه تشییع جنازه سلطنت لگد بیاندازند. آن لگد آخر را که هر حیوان سربریده ای می اندازد.

مردم ایران اجازه ندهید که این لگد به سوی انقلاب ایران انداخته شود. در قتل عام های مردم ما امپریالسم و سلطنت و صهیونیسم با هم دست داشتند و حال که تمام راهها را به روی هر سه می بندیم، راه را بر روی این لگد هم ببندیم. هر کس که با امپریالیسم و سلطنت بسازد، حتا اگر بی دست و پاترین آدمها هم باشد باز خائن است. بگذارید امپریالیسم و سلطنت در بحران خود مدفون شوند و عوامل خود را هم در بحران خود غرق کنند. انقلاب ما بحران نیست. ما بحران را پشت سر گذارده ایم. انقلاب ما سیر پرتحرک خود را ادامه می دهد. بحران از آن دشمنان ماست. نباید گذاشت کسی به حل بحران امپریالسم کمکی کند. باید تمام کوششها را کرد تا امپریالیسم جان به سرتر هم بشود و برای همیشه گورش را گم کند و در زباله دان تاریخ بیافتد.

مردم مبارز و قهرمان ایران إ چهره شما شادتر و گلگون تر باد! افتخار بر شما باد! پیروزی از آن صفوف متحد و منظم ماست!

 

منبع: سرزمین من

یادداشت های دکتر سعید بشیرتاش

 

روزشمار دولت بختیارسه شنبه سوم بهمن ماه ۱۳۵۷

روزشمار دولت بختیاریکشنبه اول بهمن ماه ۱۳۵۷

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.