نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

 صفحه نخست

 

 

 

تکرار مواضع جمهوری اسلامی در فایننشال تایمز:

سپاه یک نیروی نظامی رسمی است، تروریستی اعلام کردن آن خطرناک است!

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی تهدید کرده اگر اقدامی علیه سپاه پاسداران انجام شود پاسخ جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود!

علی نیکزاد نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک نیروی نظامی رسمی است و تلاش‌های مذبوحانه برای تروریستی خواندن سپاه قهرمان، وقاحتی نیست که از سوی ایران اسلامی بی‌پاسخ بماند.» شبیه همین مواضع را روزنامه روزنامه «فایننشال تایمز» تکرار کرده است!

تست موشک بالستیک توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

این روزنامه یکشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) گزارش داد اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های قانونی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی است اما در عین حال تأکید می‌کند قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا یک تغییر سیاسی بزرگ است که خطر آن پایان دادن به هرگونه امید برای «احیای برجام» است.

در این گزارش آمده فرانسه و آلمان که هر دو عضوی از برجام هستند از این اقدام حمایت می‌کنند چون واکنشی به ارسال پهپادهای انتحاری از سوی جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین و واکنش به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران است.

چهار مقام آگاه به فایننشال تایمز گفتند که پاریس و برلین در نشست وزرای خارجه هفته گذشته حمایت خود را از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اعلام کردند. بخش حقوقی اتحادیه اروپا متنی را برای ۲۷ پایتخت اتحادیه در مورد قانونی بودن این اقدام ظرف سه هفته آینده پیش‌نویس خواهد کرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای گفت: «بله، برخی از کشورهای عضو از این پیشنهاد حمایت می‌کنند و بسیاری موافق خواهند بود.»

فایننشال تایمز علاوه بر اینکه قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا را «خطرناک» توصیف کرده مدعی شده برای دولت‌ها بسیار غیرعادی است که ارتش یک کشور دیگر را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند و حمایت از این اقدام نشان‌دهنده موضع سختگیرانه پایتخت‌های غربی در قبال جمهوری اسلامی است!

این ادعای فایننشال تایمز در حالیست که کاملا روشن است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتش رسمی ایران نیست و یک تشکیلات ایدئولوژیک و موازی و نامتعارف برای حفاظت و پاسداری از نظام و انقلاب اسلامی و صدور آن است و این موضوع نه تنها در تشریح وظایف و  اهداف آن آمده بلکه حتا در نام آن نیز در نظر گرفته شده است!

یکی از سه نویسنده این گزارش نجمه بزرگمهر است که مواضع او شبیه خبرنگارانی مثل نگار مرتضوی، فرناز فصیحی و عسل راد است که به همسویی و تبلیغِ منافع جمهوری اسلامی مشهورند.

نجمه بزرگمهر در آبان ۱۳۹۸ نیز در یک گزارش در مورد تظاهرات ضدحکومتی مردم نوشت «تحلیلگران می‌گویند تئوری‌های مبنی بر دخالت خارجی محتمل‌تر هستند.» وی در گزارشی درباره مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی نیز با عنوان «ایرانی‌ها در سوگ از دست‌دادن شخصیت نظامی مورد تکریم» نوشته بود: «حتی جوان‌های ایرانی هم با خشم واکنش نشان دادند» و «ایرانی‌های مخالف جمهوری اسلامی هم از عمل آمریکا حیرت‌زده شدند!».

 

در بخش دیگری از  گزارش فایننشال تایمز آمده مواضع آلمان و فرانسه به این دلیل مهم است که این دو کشور در کنار بریتانیا، روسیه و چین عضو برجام‌اند.

به گفته یک مقام فرانسوی، دولت فرانسه علاقمند است که بخش‌های منطقه‌ای خاصی از سپاه را به‌عنوان نهادهای تروریستی بجای کل این نهاد معرفی کند. وزارت خارجه فرانسه به درخواست برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی نداد. احتمالا منظور فایننشال تایمز «سپاه قدس» بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

این روزنامه همچنین نوشته است که وزارت خارجه آلمان می‌گوید «نه تنها موانع سیاسی، بلکه موانع قانونی زیادی نیز برای نامگذاری تروریستی وجود دارد.»

اینهمه در حالیست که هرچند اروپایی‌ها به دنبال «احیای برجام» بودند اما سرکوب وحشیانه‌ی اعتراضات در ایران و پشتیبانی جمهوری اسلامی از روسیه در تجاوز علیه اوکراین مواضع آنها را تغییر داد. جوزپ بورل می‌گوید این دو موضوع «مطمئناً تأثیر سیاسی» بر سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران دارند.

فایننشال تایمز یک روز قبل از انتشار این مطلب همسو با مواضع جمهوری اسلامی، در گزارش دیگری از علاقه غربی‌ها به «توافق موقت» با جمهوری اسلامی نوشته بود که بلافاصله مورد توجه روزنامه «کیهان تهران» قرار گرفت و به نقل از آن نوشت: «تحلیلگران می‌گویند چنین رویکردی (رویکرد فعلی) دوام ندارد و با خطر اشتباه محاسباتی یکطرف که ممکن است منجر به تشدید شرایط شود رو‌برو است. دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند یک گزینه می‌تواند تلاش برای یک توافق موقت باشد که در برابر تسهیل محدود تحریم‌ها، سقفی برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نظر می‌گیرد.»

مقالات همسو با مواضع و سخنان مقامات جمهوری اسلامی در فایننشال تایمز در شرایطی منتشر می‌شود که  هشتگ #IRGCterrorists که در شبکه‌های اجتماعی از سراسر جهان از جمله از سوی سیاستمداران غرب تکرار می‌شود بارها ترند شده است. این هشتگ کشورهای غربی را فرا می‌خواند تا در حمایت از انقلاب مردم ایران برای آزادی و دمکراسی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند و از این راه امکانات سرکوب مردم را نیز قاطعانه تضعیف کنند.

منبع: کیهان لندن

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.