نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

 صفحه نخست

 

 

۶ ژانویه ۲۰۱۳

روزشمار دولت بختیار

پنج شنبه بیست و هشتم دی ماه ۱۳۵۷

سعيد بشيرتاش

روزشمار يك انقلاب، كارى است كه چهار سال پيش [۲۰۰۹] به صورت مشترك با ابراهيم نبوى انجام دادم. روال كار اين بود كه دوره هايى از اين مجموعه را ابراهيم نبوى انجام مى داد و دوره هايى را نيز من. يكى از دوره هايى را كه من نوشتم، از ١٦ دى تا ٢٢ بهمن و مقارن با دوران نخست وزيرى شاپور بختيار است. در اينجا مى توانيد اين روزشمار را بخوانيد.

 

آیت الله خمینی در پیامی ضمن تبریک به ملت ایران جهت خروج شاه از کشور، از کسانی که گرایش به مکاتب انحرافی دارند خواست که به آغوش اسلام برگردند. وى خواستار «وحدت کلمه» تا برانداختن رژیم و استقرار حکومت اسلامی شد.

 

https://bashirtash.files.wordpress.com/2013/01/sadighi-preview.jpgدر اين روز، دكتر غلامحسین صديقى از مردم ايران خواست كه به حمايت از دولت بختيار برخيزند. دكتر صديقى گفت: بختیار دارای آنچنان شجاعتی است که در این شرایط در زمانی که همه به فکر قهرمان شدن و کسب وجاهتند پا به میدان می گذارد.

وى افزود: و وظیفه ما و همه رهبران ملی کمک به اوست. باید مملکت را نجات داد. صحبت سر شخص دکتر بختیار، جبهه ملی، یا بنده و شما و حتا اعلیحضرت شاه نیست، بلکه بحث بر سر مملکتی است که وظیفه حفظ و صیانتش به عهده ماست.

بختيار در گفتگو با خبرنگار تلويزيون ايران درباره کنترل دولت بر رادیو و تلویزیون گفت: »حداکثر آزادی را خواهم داد و بهتر است خودتان کنترل بکنید تا من.

شاپور بختیار افزود: »من هیچ اختناقی را در رادیو و تلویزیون تحمل نمی کنم.

آيت الله طالقانى در مصاحبه اى در مورد دولت بختيار گفت، اين دولت قانونى نيست، چرا كه ملت ايران و قوانين اسلام آن را قانونى نمى دانند.

در اين روز، داريوش فروهر كه نگران آسيب رسيدن به ارتش ايران است، براى حفظ يكپارچگى ارتش و جلوگيرى از دست اندازى آيت الله خمينى  به ساختار ارتش، با وى ديدار كرد. داريوش فروهر با بسيارى از فرماندهان ارتش ايران در ارتباط است.

حسن نزيه رييس كانون وكلا نيز امروز به ديدن خمينى رفت.

در اين روز، اعضای هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل همبستگی خود با انقلاب ایران را اعلام کردند. ٨ تن از سفيران ايران نيز توسط دولت بختيار بركنار شدند.

در همين روز، کارتر از آیت الله خمینی خواست که از دولت قانونی بختیار پشتیبانی کند. خمینی ساعاتی بعد درخواست کارتر را در اعلامیه ای رد کرد.

کارکنان اعتصابی سازمان هواپیمایی کشوری نيز در بیانیه ای اعلام کردند » پرواز و رفت و آمد کلیه هواپیماهای اسرائیلی و نظامی آمریکایی به فرودگاهها و برفراز آسمان کشور محکوم است.

يك سرهنگ آمريكايى نيز در كرمان به دست نيروهاى انقلابى كشته شد.

 

آیت الله خمینی: کسانی که گرایش به مکاتب انحرافی دارند به آغوش اسلام برگردند

آیت الله خمینی در پیامی ضمن تبریک به ملت ایران جهت خروج شاه از کشور که طلیعه دست یافتن به آزادی و سرلوحه سعادت است ، خواستار گسترش تظاهرات و حفظ وحدت کلمه تا برقراری حکومت اسلامی شده و از کسانی که گرایش به مکاتب انحرافی دارند خواست که به آغوش اسلام برگردند. آیت الله در این پیام  گفت: » خروج شاه خائن را که طلیعه پیروزی ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض می کنم.» وی افزود: » اگرچه شاه با جیب انباشته از ذخائر ملت از دست ما گریخت، ولی با خواست خداوند متعال به زودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین گرفته خواهد شد… او رفت و به هم پیمان خود اسراییل، دشمن سرسخت اسلام و مسلمین پیوست.»

آیت الله خمینی در این پیام از مردم ایران خواست که « به تظاهرات و شعارهای پرشور علیه رژیم سلطنتی و دولت غاصب ادامه دهند». و اعلام کرد » دولت موقت برای تهیه انتخابات مجلس موسسان بزودی معرفی می شود و به کار مشغول خواهد شد.» آیت الله در بخشی از پیام خود گفت: » من از جمیع اشخاصی که انحراف داشته اند و یا گرایش به بعضی مکتب های انحرافی داشته اند تقاضا دارم که به آغوش اسلام که ضامن سعادت آنان است برگردند که ما آنان را برادرانه می پذیریم. در این موقع حساس که کشور جنگ زده ما بیش از هر زمانی به اتحاد و اتفاق احتیاج دارد باید سعی شود که از هر اختلافی احتراز شود.» وی پیام خود را چنین به پایان رساند: «سلامت و سعادت همگان را از خداوند متعال خواستارم و وحدت کلمه را همیشه خصوصا تا برانداختن رژیم و استقرار حکومت اسلامی امیدوار.»

 

دکتر صدیقی: مردم وطنپرست کشور به حمایت از بختیار برخیزند

روزنامه اطلاعات مصاحبه های کوتاهی با آیت الله طالقانی و دکتر صدیقی در باره دولت دکتر بختیار کرد. آیت الله طالقانی گفت: «هر حکومتی که در ایران تشکیل بشود باید در چارچوب مبارزه کنونی به رهبری امام خمینی باشد. در غیر این صورت مورد قبول ملت ایران نیست. اصولا در رژیمی که از طرف ملت ایران و قوانین اسلام قانونی نیست بالطبع مجالس قانونگذاری آن تحمیلی و فرمایشی است.»

اما دکتر صدیقی در باره شخص دکتر بختیار و وضع کشور گفت: » دکتر بختیار آنگونه که من می شناسم، دارای دو ویژگی عمده است که شخصیت او را از بسیاری رهبران ملی ممتاز می کند. بختیار دارای آنچنان شجاعتی است که در این شرایط در زمانی که همه به فکر قهرمان شدن و کسب وجاهتند پا به میدان می گذارد. ویژگی دوم او عشق و علاقه ای است که به میهن دارد. علاقه او به استقلال ایران مسئله ای است که در طول سالیان دراز هرگز دچار تزلزل نشده است. و فکر می کنم در این برهه از تاریخ این پیروزی ملت است که آدمی مثل دکتر بختیار مامور تشکیل کابینه می شود.»

وی افزود: » بختیار این شهامت را داشته که به میدان بیاید و وظیفه ما و همه رهبران ملی کمک به اوست. باید مملکت را نجات داد.  صحبت سر شخص دکتر بختیار، جبهه ملی، یا بنده و شما و حتا اعلیحضرت شاه نیست، بلکه بحث بر سر مملکتی است که وظیفه حفظ و صیانتش به عهده ماست. شاید خیلی ها در حال حاضر خود را با آنچه ظاهر است تطبیق می دهند اما باید درون مسائل را نیز ارزیابی کرد. من معتقدم کار خوب خیلی زود معلوم می شود. من مطمئنم مردم وطنپرست کشور ما، او را درک می کنند و به حمایتش بر می خیزند.»

 

بختیار: هیچ اختناقی را در تلویزیون تحمل نمی کنم

شاپور بختیار در گفتگو با خبرنگار تلویزیون ملی ایران گفت: » هیچ اختناقی را در تلویزیون تحمل نمی کنم.» به گزارش هفته نامه » ایرانشهر» بیش از هشت هزار نفر از کارکنان رادیو و تلویزیون هنوز در اعتصاب بسر می برند و فقط عده معدودی در بخش جنوبی این موسسه کار می کنند. روز سه شنبه در مورد این اعتصاب، خبرنگار رادیو تلویزیون مصاحبه ای با شاپور بختیار بعمل آورد. بختیار در مورد خواست های اعتصابیون به خبرنگار تلویزیون گفت: » اگر خواستار از میان برداشتن سانسور و آزادیهای دموکراتیک هستید، این کار عملی شده یا عملی خواهد شد، در آینده بسیار نزدیک. کسانی که نمک پرورده این دستگاه بودند، اکنون پیشاپیش دیگران دست به تظاهر می زنند.

بختیار افزود: » این امر مربوط به هشت هزار کارمند باوجدان رادیو تلویزیون نیست. در هر دستگاهی عناصر فاسد هستند و داد و فریاد می زنند. این ها بیش از سایرین در این مدت اختناق توانسته اند بهره برداری کنند. من نسبت به این قبیل اشخاص اعتراض دارم. اما اگر سوء تفاهمی نسبت به سایرین شده با کمال تواضع پوزش می طلبم.» بختیار سپس درباره کنترل دولت بر رادیو و تلویزیون گفت: » حداکثر آزادی را خواهم داد و بهتر است خودتان کنترل بکنید تا من. رادیو تلویزیون با پول دولت و از مالیات مردم اداره می شود و این با مطبوعات فرق می کند که خودشان سرمایه گذاری کرده اند و خود آنها برای مردم ارائه می کنند.»

شاپور بختیار گفت: » من هیچ اختناقی را در رادیو و تلویزیون تحمل نمی کنم. ولی یک دولتی که این آزادی را می دهد، بر علیه آن بوسیله یک دستگاه دولتی صحبت کردن به نظر من منطق ندارد.» بختیار همچنین درباره سایر اعتصابات گفت: » در یک جامعه سالم مزد در برابر کار است. من نمی توانم تمام کم کاری را بگردن این عناصر بیندازم. من چون ده روز است مشغول شده ام بنابراین دستور داده ام که حقوق این ماه را به آنان بپردازند. در عین حال امکان ندارد از اول بهمن ماه کسی که کار نمی کند، حقوق بگیرد، به هر قیمتی که تمام بشود. فقط هر کس کار بکند حقوق خواهد گرفت.»

 

کارتر از خمینی خواست از بختیار حمایت کند

کارتر از آیت الله خمینی خواست که از دولت قانونی بختیار پشتیبانی کند. جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا طی پیامی ضمن این درخواست ابراز امیدواری کرد که آرامش و ثبات به زودی به ایران بازگردد. اما آیت الله خمینی ساعاتی بعد درخواست کارتر را در اعلامیه ای رد کرد و گفت » ثبات و آرامش هنگامی به ایران بازمی گردد که خارجیها از مداخله در امور داخلی این کشور دست بردارند. در اعلامیه آمده است که قانونی بودن یا غیرقانونی بودن دولت ایران به پرزیدنت کارتر ربطی ندارد.

 

تلاش داريوش فروهر براى حفظ يكپارچگى ارتش در ديدار با آيت الله خمينى

روزنامه اطلاعات از قول خبرگزاری ها نوشت: » آیت الله خمینی گفته اند، دولت موقتی که ایشان دستور آن را می دهند، به زودی مبادرت به تدوین قانون اساسی جدیدی خواهد کرد. صادق قطب زاده یکی از نزدیکان حضرت آیت الله گفته است که امیدواراست انتخابات آزاد تا دو ماه دیگر در ایران برگزار شود. وی در باره استقبالی که سادات در اسوان از شاه به عمل آورد، همین قدر گفت که رییس جمهور مصر از قماش شاه ایران است.

دکتر یزدی یکی دیگر از اطرافیان آیت الله گفته است که هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در خاک جمهوری اسلامی ایران وجود نخواهد داشت. وی در باره دولت منتخب آیت الله گفت که شرکت کریم سنجابی در دولت جدید منوط به دستور حضرت آیت الله خمینی است. این در حالی است که او دو روز پیش گفته بود که حضرت آیت الله خمینی مشارکت جبهه ملی را در دولت جدید رد کرده اند. در باره بازگشت حضرت آیت الله به تهران به نظر می رسد که رهبر شیعیان همچنان منتظرند ببینند ارتش چه روشی پیش خواهد گرفت.

به موازات این حالت صبر و انتظار از روز سه شنبه شخصیت های مهم یکی پس از دیگری به دیدار حضرت آیت الله خمینی می آیند. داريوش فروهر با هدف حفظ يكپارچگى ارتش و از گزند انقلاب دور ماندن نيروهاى مسلح ايران، به ديدار آيت الله خمينى رفت. پس از داریوش فروهر «مرد شماره دو» و سخنگوی  جبهه ملی که سه شنبه شب ( ٢٦ دی) به ديدار آيت الله خمينى رفت و قرار است امروز نیز بار دیگر با ایشان دیدار کند، حسن نزیه «رییس کانون وکلا» با حضرت آیت الله ملاقات کرد و در پایان این دیدار به خبرگزاری فرانسه اظهار داشت که آیت الله به وی گفته اند تا چند روز دیگر همه کارها در ایران اصلاح خواهد شد.

 

پيوست هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل به انقلاب و بركنارى ٨ سفير

اعضای هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل ضمن اعلام همبستگی خود با انقلاب ایران اعلام کردند که اشرف پهلوی، خواهر شاه و رئیس هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، دیگر هیچ مسوولیتی ندارد. همچنین رادیو ایران نام هشت سفیر برکنار شده را که به گفته رادیو ایران » انتصاب آنان برخلاف مقررات وزارت خارجه بوده است» قرائت کرد.

اسامی پرویز راجی( سفیر ایران در لندن)، بهرامی( سفیر ایران در پاریس)، اردشیر زاهدی( سفیر ایران در واشنگتن)، فریدون هویدا( سفیر ایران در سازمان ملل متحد) و سفرای ایران در ایتالیا، استرالیا، هند و سوریه، هشت سفیر برکنار شده ای هستند که نامشان از رادیو اعلام شد. همچنین در همین روز گروهی که خود را » نمایندگان حکومت اسلامی ایران» می خواندند، سفارت ایران در بن را اشغال کردند و با سفیر ایران در بن مذاکراتی انجام دادند. ظاهرا سفیر مذکور با مهاجمان مخالفتی نکرد.

 

کارکنان اعتصابی سازمان هواپیمایی: پرواز و رفت و آمد کلیه هواپیماهای اسرائیلی ممنوع

از سوی دیگر کارکنان اعتصابی سازمان هواپیمایی کشوری در ضمن بیانیه ای اعلام کردند » پرواز و رفت و آمد کلیه هواپیماهای اسرائیلی و نظامی آمریکایی به فرودگاهها و برفراز آسمان کشور محکوم است و آن را خیانت به ملت ایران می دانند. سازمان هواپیمائی کشوری بایستی منحصرا بوسیله متخصصین و افراد ایرانی اداره شود و دست خارجیان تحت هر عنوان از این سازمان کوتاه گردد. این سازمان بایستی از وزارت جنگ منتزع گردد. این سازمان بایستی بوسیله مدیران صالح و خوشنام اداره شود و مدیران ناصالح و نالایق و ریاکار آن برکنار شوند.»

 

قتل يك سرهنگ آمريكايى در كرمان به دست انقلابيون

در کرمان، سرهنگ «مارتین برکویچ» رئیس شرکت پارس جردن کرمان روز یکشنبه در خانه مسکونی خود در خیابان چهارم آبان کرمان کشته شد. نامبرده افسر سابق نیروی هوائی آمریکا بود که چندی بعنوان مستشار نظامی آمریکا در ویتنام کار کرده بود. روی دیوارهای اتاق مقتول نوشته شده بود » به کشورت برو» ( این نوشته مبنی بر بازگشت آمریکایی مذکور پس از کشتن وی نوشته شده بود.

 

منبع: سرزمین من

یادداشت های دکتر سعید بشیرتاش

 

روزشمار دولت بختیارجمعه بیست و نهم دی ماه ۱۳۵۷

روزشمار دولت بختیارچهارشنبه بیست و هفتم دی ماه ۱۳۵۷

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.