نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

 صفحه نخست

 

 

۶ ژانویه ۲۰۱۳

روزشمار دولت بختیار

جمعه بیست و نهم دی ماه ۱۳۵۷

سعيد بشيرتاش

روزشمار يك انقلاب، كارى است كه چهار سال پيش [۲۰۰۹] به صورت مشترك با ابراهيم نبوى انجام دادم. روال كار اين بود كه دوره هايى از اين مجموعه را ابراهيم نبوى انجام مى داد و دوره هايى را نيز من. يكى از دوره هايى را كه من نوشتم، از ١٦ دى تا ٢٢ بهمن و مقارن با دوران نخست وزيرى شاپور بختيار است. در اينجا مى توانيد اين روزشمار را بخوانيد.

 

https://bashirtash.files.wordpress.com/2013/01/arbaein.jpgچكيده

تظاهرات اربعین«قیام و مبارزه اسلامی ملت ایران ماهیت کاملا اسلامی دارد.» مهدى بازرگان كه قطعنامه تظاهرات ميليونى مردم ايران در روز اربعين را مى خواند افزود: مبارزه ملت ما تا برقرارى حكومت عدل اسلامى ادامه خواهد داشت. حكومتى كه  مملکت را بر مبنای تعالیم حیاتبخش اسلام اداره کند.

روزنامه اطلاعات نوشت: آنچه می توان به حق گفت راه پیمایی و اجتماع دیروز یکپارچه مذهبی و اسلامی بود. اين روزنامه  تعداد شرکت کنندگان در راهپیمایی دیروز را بیش از ٢ میلیون نفر تخمین زد.

برگزار كننده اصلى اين تظاهرات جامعه روحانيت مبارز بود. رهبران اصلى جامعه روحانيت مبارز را افرادى چون هاشمى رفسنجانى، مهدوى كنى و ناطق نورى بر عهده دارند.

گروه های مختلف سیاسی نيز با صدور اعلامیه هایی به دعوت جامعه روحانیت مبارز پاسخ مثبت داده و اعلام کردند که در این تظاهرات شرکت خواهند کرد.  مجاهدین خلق در اطلاعیه ای اعلام کردند: » ندای زعیم استوار و سازش ناپذیر جنبش، امام خمینی را که شرکت در راه پیمایی و تظاهرات اربعین را وظیفه شرعی و ملی اعلام نموده اند لبیک و لبیک مى گوييم. جبهه ملى ايران نيز از مردم ايران  دعوت كرد كه در اين تظاهرات شركت كنند. در اعلاميه جبهه ملى ايران آمده است: جامعه روحانیت مبارز تهران با روشن بینی و آگاهی کامل این روز تاریخی را روز راه پیمایی مردم اعلام کردند. روزنامه های کثیر الانتشار تهران نیز همچون گروه های سیاسی مردم کشور را به تظاهرات در این روز دعوت کردند. روزنامه اطلاعات در ستونی ویژه و با ادبیاتی حماسی، مذهبی، با تشبیه شاه به یزید و آیت الله خمینی به امام حسین، مردم را به شرکت در راهپیمایی اربعین دعوت کرده بود.

«حزب فقط حزب الله – رهبر فقط روح الله» و «بختيار بختيار – منقل و بافور رو بيار» از شعارهاى اساسى مردم در تظاهرات بود.

روزنامه اطلاعات، مطالبى را زير عنوان حاشيه گزارشات تظاهرات اربعين نوشت:

– در تظاهرات دیروز، تنها یک پرچم ایران بود که آن را هم دستور دادند بیاورند پایین و از مسیر خارج کنند.

ـ تعداد زنان چادری در میتینگ دیروز چشمگیر بود. تعداد زنان بی حجاب و یا با روسری اندک بود. البته تعداد کثیری از زنان بدون» چادر سیاه» در نتیجه درگیری هایی که پیش آمد، به تدریج به راه پیمایی ادامه ندادند و از خیابان های فرعی متفرق شدند.

ـ دیروز تعدادی از زنها و دخترهای شرکت کننده به خبرنگاران ما در گروه های سیار، ابراز داشتند که از طرف بعضی از راه پیمایان و ماموران انتظامات به آنها تکلیف شده که باید با » چادر سیاه » در تظاهرات و راه پیمایی شرکت کنند.

ـ در خیابان کندی از راه پیمایی یک گروه متشکل از زنان و مردان جلوگیری به عمل آمد و به آنها تکلیف شد که زنان و مردان در دسته های جداگانه باید حرکت کنند. این گروه پس از رسیدن به آیزنهاور به صورت صفوف متشکل به راه پیمایی ادامه ندادند.

ـ در چهار راه پهلوی تهران، مردی به میان زنان تظاهر کننده رفت و بین خانم هایی که بی حجاب بودند روسری تقسیم کرد.

بى بى سى نيز در تحليلى از اوضاع ايران گفت: مردم منظورشان را بیان کردند. به این معنا که مردم تهران از آیت الله خمینی پیروی خواهند کرد بدون توجه به اینکه وی آنها را به کجا رهبری می کند.» بی بی سی خبر داد حدود دو میلیون نفر در روز اربعین در حمایت از دعوت آیت الله خمینی برای تشکیل جمهوری اسلامی راهپیمایی کردند.

 

جامعه روحانیت مبارز تهران  برگزار کننده راهپيمايى اربعين

جامعه روحانیت مبارز تهران برگزار کننده راهپیمایی امروز بود. در زیربخش هایی از اعلامیه این جامعه که از مردم تهران خواستار شرکت در این تظاهرات شده بود، به نقل از اطلاعات می آید. » جامعه روحانیت مبارز تهران طی اعلامیه ای مردم تهران را به برگزاری راه پیمایی با شکوه اسلامی به مناسب تجدید میثاق با اربعین جنبش آفرین حسینی دعوت کرد.

در این اعلامیه امده است: اینک که نهضت ملت ستمدیده و به پا خواسته مسلمان ایران به رهبری قائد عظیم الشان امام خمینی با پشت سر گذاشتن آزمایش سخت ولی افتخار آفرین «نثار خون و ایثار» برای تحقق بخشیدن رسالت حسینی خود در ریشه کن نمودن طاغوت سلطنت و بپا داشتن حکومت الله و جمهوری عدل اسلامی به مرحله حساس و سرنوشت ساز تاریخی خود نزدیک می شود و می رود که با خصلت انقلابی اسلامی اش دیگر ملت های مسلمان را نیز در برابر استعمار و ایادی ضد خلقی اش به تلاش بی امان و رهایی بخش وا دارد، جهان خواران استعمارگر بر آن شدند که به کمک سرسپردگان ضد مردمی شان یک بار دیگر بخت خود را مذبوحانه بیازمایند که اینبار نیز بخت یارشان نیست و خدای دادگر یار خلق مسلمان و مستضعف است.

جامعه روحانیت مبارز تهران در آستانه چنین لحظات سرنوشت ساز برای خنثی نمودن آخرین توطئه های ضد خلقی استعمار و گرفتن آخرین رمق ضد خدایی  رژیم استبداد و پاسخ دادن به ندای بزرگ رهبر نهضت اسلامی ملت بیدار ایران حضرت نایب امام خمینی، کلیه طبقات و اقشار و اصناف مسلمان و متعهد مردم تهران را به یک راه پیمایی بزرگ اسلامی دعوت می نماید که در جمعه اربعین ٢٠ صفر برابر با ٢٩ دیماه از مراکز تعیین شده، در صفوف متحد و منظم حرکت نمایند.

 

مجاهدین خلق: به ندای زعيم استوار امام خمینی لبیک می گوئیم

در پی دعوت جامعه روحانیت مبارز جهت راه پیمایی روز اربعین، گروه های مختلف سیاسی با صدور اعلامیه هایی به دعوت جامعه روحانیت مبارز پاسخ مثبت داده و اعلام کردند که در این تظاهرات شرکت خواهند کرد. مجاهدین خلق با صدور اطلاعیه ای اعلام کردند که در تظاهرات اربعین شرکت می کنند. در  اعلامیه مجاهدین آمده است:

» ندای زعیم استوار و سازش ناپذیر جنبش، امام خمینی را که شرکت در راه پیمایی و تظاهرات اربعین را وظیفه شرعی و ملی اعلام نموده اند لبیک و لبیک گفته، به منظور بزرگداشت خاطره حماسه آفرین همه مجاهدین راه خدا و مستضعفین همراه دیگر برادران و خواهرانی که به آنها ملحق خواهند شد، راس ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح روز جمعه ۲۹ دیماه از مقابل منزل مجاهد نستوه و آگاه آیت الله طالقانی (زیر پل دروازه دولت) به جمع خروشان مسلمانان خواهند پیوست.»

جبهه ملی ایران نیز در راهپیمایی امروز شرکت کرد. در اعلامیه جبهه ملی ایران برای دعوت به راهپیمایی، خطاب به هم میهنان آمده بود: » اربعین حسینی در میهن ما همه گاه روز پیوند با قیام سرور آزادگان و پیکارهای مقدس بازماندگان آن انقلاب درخشان بوده است. جامعه روحانیت مبارز تهران با روشن بینی و آگاهی کامل این روز تاریخی را روز راه پیمایی مردم اعلام کردند. جبهه ملی ایران به پشتیبانی از این تصمیم گیری به هنگام به همگامی با مردم قهرمانی که در دو راه پیمایی افتخارآفرین تاسوعا و عاشورا خواست بنیادی خود را در سرنگونی نظام سلطنت غیر قانونی اعلام داشتند، اینبار نیز با تمام قدرت در راهپیمایی اربعین شرکت خواهد کرد.در این لحظات سرنوشت ساز به رغم تلاش های مذبوحانه پاسداران استبداد، راه پیمایی اربعین بار دیگر نمایش همبستگی ملی و استواری ما در راه کسب آزادی و استقلال برای ساختن آینده درخشان میهن خواهد بود.»

روزنامه های کثیر الانتشار تهران نیز همچون گروه های سیاسی مردم کشور را به تظاهرات در این روز دعوت کردند. روزنامه اطلاعات در ستونی ویژه زیر عنوان «اربعین حسینی فردا دستاورد پر شکوه شهیدان را به تماشا می گذارد» با ادبیاتی حماسی، مذهبی و با تشبیه شاه به یزید و آیت الله خمینی به امام حسین، مردم را به شرکت در راهپیمایی اربعین دعوت کرده بود.

 

دستورالعمل راهپیمایی  اربعین

کمیته تدارکاتی راه پیمایی اربعین با صدور اعلامیه ای، دستورالعمل راه پیمایی روز اربعین را اعلام کرد. در این دستورالعمل آمده بود:

ـ فقط  به تذکر مامورین انتظامی که از طرف جامعه روحانیت با آرم مشخص و متحدالشکل خدمات انتظامی را به عهده گرفته اند توجه کنید.

ـ از دادن شعارهای متفرقه و آوردن پلاکاردهای مختلف و انجام هر نوع رفتار و عملیاتی که با یکپارچگی و هدف های اصیل جنبش اسلامی مغایرت دارد و احیانا موجب به هم خوردن نظم و یا بهانه برداشت های نادرست و دست آویز دشمنان می گردد خودداری کنید.

ـ خواهشمند است همگان با وضو بوده و وسایل لازم را جهت برگزاری نماز همراه بیاورند.

ـ لطفا شماره تلفن و آدرس و مشخصات فرزندان کوچک خود را اگر همراه خود می آورید نوشته و در جیب آنها بگذارید و در صورت گم شدن کودکان به مسجد امام زمان در خیابان آیزنهاور، مسجد جلیلی در خیابان ایرانشهر، و مسجد امام حسین در خیابان فوزیه تلفن و مراجعه فرمایید.

لازم به یادآوری است که در تظاهرات تاسوعا و عاشورا نیز بسیاری از اهالی تهران همراه با فرزندان خردسال سوار برکالسکه در تظاهرات شرکت کرده و شعارهای مرگ بر شاه می دادند.

 

میلیون ها ایرانی در راه پیمایی اربعین خواهان برقراری جمهوری اسلامی شدند

روزنامه اطلاعات با اختصاص تیتر اصلی خود به راه پیمایی اربعین، نوشت: » میلیون ها نفر به انقلاب رای اعتماد دادند.» روزنامه اطلاعات  در باره راهپیمایی اربعین نوشت: » باز هم فریاد مردم در آسمان ها طنین انداز شد، پخش شد، از ابرها گذشت و میثاق و پیمان مردم آزادیخواه را به گوش ستاره ها و اقمار رساند… دیروز هم، چون تاسوعا و عاشورا،… در تهران و دیگر شهرهای ایران زن و مرد، پیر و جوان، نوجوان و در کنار آنها کوکان چند ساله در راه پیمایی روز اربعین شرکت کردند.

در حدود ساعت هشت و نیم صبح، تابلوی بزرگی از تصویر حضرت آیت الله العظمی خمینی که با مهارت و استادی نقاشی شده بود به اندازه ای در حدود پنج متر در سه متر… در مسیر خیابان شاهرضا به سوی میدان آزادی برده شد. این تابلو را دانشجویان دانشکده هنرهای تزیینی نقاشی کرده بودند…. در همین دقایق یک تابلوی بزرگتر از تصویر حضرت آیت الله العظمی خمینی که بسیار استادانه نقاشی رنگی شده بود بر روی یک کامیون از غرب به شرق برده شد. اندازه و جالب بودن نقاشی آنقدر بود که هر بیننده را محو و علاقمند به تماشا می کرد.

دیروز در تهران برای چندمین بار طپش قلب پایتخت نشین ها شنیده شد و در این میان همبستگی و یکدلی با شکوهی در میان بیش از دو میلیون همشهری تهرانی به چشم می خورد. در راه پیمایی دیروز کلیه گروه های سیاسی و صنفی علی الخصوص مذهبی شرکت کرده بودند. آنچه می توان به حق گفت راه پیمایی و اجتماع دیروز یکپارچه مذهبی و اسلامی بود. تعداد شرکت کنندگان در راهپیمایی دیروز را بیش از ٢ میلیون نفر تخمین زدند. هنگامی که راه پیمایی در میدان آزادی متوقف شد، در حدود ساعت ١٣ و ١٥، پایان صف در چهار راه کالج بود.»

 

راه پیمایی اربعین، پرچم ایران و زنان

روزنامه اطلاعات در حاشیه گزارش تظاهرات اربعین نوشت:

ـ در تظاهرات دیروز، تنها یک پرچم ایران بود که آن را هم دستور دادند بیاورند پایین و از مسیر خارج کنند.

ـ تعداد زنان چادری در میتینگ دیروز چشمگیر بود. تعداد زنان بی حجاب و یا با روسری اندک بود. البته تعداد کثیری از زنان بدون» چادر سیاه» در نتیجه درگیری هایی که پیش آمد، به تدریج به راه پیمایی ادامه ندادند و از خیابان های فرعی متفرق شدند.

ـ دیروز تعدادی از زنها و دخترهای شرکت کننده به خبرنگاران ما در گروه های سیار، ابراز داشتند که از طرف بعضی از راه پیمایان و ماموران انتظامات به آنها تکلیف شده که باید با » چادر سیاه » در تظاهرات و راه پیمایی شرکت کنند.

ـ در خیابان کندی از راه پیمایی یک گروه متشکل از زنان و مردان جلوگیری به عمل آمد و به آنها تکلیف شد که زنان و مردان در دسته های جداگانه باید حرکت کنند. این گروه پس از رسیدن به آیزنهاور به صورت صفوف متشکل به راه پیمایی ادامه ندادند.

ـ در چهار راه پهلوی تهران، مردی به میان زنان تظاهر کننده رفت و بین خانم هایی که بی حجاب بودند روسری تقسیم کرد.

ـ در تظاهرات دیروز عده ای کودک والدین خود را در طول تظاهرات گم کردند که توسط مردم به مسجد صاحب الزمان برده می شدند.

شعارهای تظاهرات اربعین

ـ تا خون در رگ ماست، خمینی رهبر ماست

ـ حزب فقط حزب الله ، رهبر فقط روح الله

ـ وای به روزی که مسلح شویم، در صدد خون برادر شویم

ـ نظام شاهنشاهی، عامل هر فساد است

ـ جمهوری اسلامی مظهر عدل و داد است

ـ کابینه بختیار یک حیله جدید است

ـ خمینی، خمینی، تو وارث حسینی

 

مردم از امام تبعیت می کنند، بدون اینکه بدانند به کجا رهبری می شوند

رادیو لندن اعلام کرد که میلیون ها نفر در سراسر ایران به تظاهرات پرداختند. رادیو لندن در برنامه ای که در گزارش شامگاهی خود به زبان فارسی پخش کرد گفت: » خیابان ها و جاده های تهران دریای یک پارچه و متحرکی بود از جمعیت و از هر طبقه و گروه و اکثرن آرام، اما با صلابت. میلیون ها نفری که دیروز در تظاهرات شرکت کردند با قدم خود رای دادند و گفتند که ایران باید یک رژیم اسلامی داشته باشد، به دور از نفوذ غرب و کمونیست ها.»

در گفتار دیگری رادیو لندن گفت: » مردم به خانه های خود رفتند و یک شهر در هم ریخته و خسته ولی خوشحال بجا گذاشتند. آنها منظورشان را بیان کردند. به این معنا که مردم تهران از آیت الله خمینی پیروی خواهند کرد بدون توجه به اینکه وی آنها را به کجا رهبری می کند.» بی بی سی خبر داد حدود دو میلیون نفر در روز اربعین در حمایت از دعوت آیت الله خمینی برای تشکیل جمهوری اسلامی راهپیمایی کردند.

قطعنامه: مبارزه تا برقراری حکومت اسلامی ادامه خواهد داشت

 

بازرگان: جمهورى اسلامى كشور را بر مبناى تعاليم حيات بخش اسلام اداره خواهد كرد

مهندس بازرگان در حالیکه روی یک اتومبیل ایستاده بود، قطعنامه هشت ماده ای تظاهرات را که از بلند گوهای قرار گرفته بر روی مینی بوس ها در میدان و در مسیر خیابان آزادی نصب شده بود، قرائت کرد. در این قطعنامه ضمن غیر قانونی خواندن سلطنت خاندان پهلوی، شورای سلطنت، ولایتعهدی و دولت بختیار، خلع شاه از مقام سلطنتی اعلام شده و آمده است: خواهان برقراری جمهوری اسلامی هستیم. جمهوری آزاد اسلامی که با رای ملت بر سر کار آید و مملکت را بر مبنای تعالیم حیاتبخش اسلام اداره کند.

در این قطعنامه از امام خمینی درخواست شده که هر چه زودتر دولت موقت را معرفی نماید. از ارتشیان نیز خواسته شده که به مردم بپیوندند. در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است: » قیام و مبارزه اسلامی ملت ایران ماهیت کاملا اسلامی دارد و همه قشرهای ملت ایران در آن صمیمانه شرکت دارند و به هیچ عامل بیگانه کمترین وابستگی نداشته و ندارد. ملت ما همواره پاسدار اصالت اسلامی و یکپارچگی مبارزه خود خواهد بود و همه قشرها و گروه های آزادیخواه را از اختلاف و پراکندگی برحذر می دارند… مبارزه ملت ما در شکل های مختلف تظاهرات، اعتصابات و نظایر آن تا پیروزی نهایی و استقرار حکومت عدل اسلامی ادامه خواهد یافت.»

 

منبع: سرزمین من

یادداشت های دکتر سعید بشیرتاش

 

روزشمار دولت بختیارشنبه سی دی ماه ۱۳۵۷

روزشمار دولت بختیارپنج شنبه بیست و هشتم دی ماه ۱۳۵۷

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.