نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

 صفحه نخست

 

 

۶ ژانویه ۲۰۱۳

روزشمار دولت بختیار

چهارشنبه چهارم بهمن ماه ۱۳۵۷

سعيد بشيرتاش

روزشمار يك انقلاب، كارى است كه چهار سال پيش [۲۰۰۹] به صورت مشترك با ابراهيم نبوى انجام دادم. روال كار اين بود كه دوره هايى از اين مجموعه را ابراهيم نبوى انجام مى داد و دوره هايى را نيز من. يكى از دوره هايى را كه من نوشتم، از ١۶ دى تا ٢٢ بهمن و مقارن با دوران نخست وزيرى شاپور بختيار است. در اينجا مى توانيد اين روزشمار را بخوانيد.

 

https://bashirtash.files.wordpress.com/2013/01/bakhtiar1.jpgبختیار: پس از یک رویه دیکتاتوری به یک رژیم اختناق جدید نیفتیم

شاپور بختیارشاپور بختیار در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفت:  اگر قرار باشد پس از یک رویه دیکتاتوری به یک رژیم اختناق جدید بیافتیم بهتر است برگردیم.

شاپور بختیار امروز لایحه انحلال ساواک و ماده واحده نحوه تشکیل دادگاه محاکمه مقامات زندانی را با قید یک فوریت تقدیم مجلس کرد. در همین جلسه استعفا نامه ٢٢ تن از نمایندگان مجلس -از جمله اعضاى پان ايرانيست- قرائت گردید.

نخست وزیر در سخنانی در این جلسه گفت:

من از سنگر قانون اساسی بیرون نخواهم رفت. هر کسی هر حرف منطقی و قانونی دارد باید با دولت قانونی صحبت بکند. ما هم آمادگی داریم که هر حرف حسابی و منطقی را گوش فرا دهیم.، حتا اگر از ناحیه دشمنان ما باشد. ولی تسلیم زور و جنجال و ماجراجویی نخواهیم شد.

در هر صورت عرض می کنم با وجود امکانات محدود، اعتصاب کارکنان پست و تلگراف و مخابرات امروز پایان یافت و تا ٩۵ در سد سر کار خود رفتند. به طور قطع اطمینان داشته باشید که سایر وزارتخانه ها هم آرام آرام بر می گردند. عمده این است که تفهیم شود دوران مفت خوری تمام شده و نخست وزیر و وزیران هم در برابر خدمتی که می کنند مزد می گیرند.

نخست وزیر گفت: من بوسیله نمایندگان مورد احترام خود با حضرت آیت الله العظمی خمینی مذاکراتی انجام دادم که چون تمام نشده است تا به نتیجه قطعی برسد، فعلا توضیح بیشتری نمی دهم. ولی در هیچ حال و صورتی سنگر قانون اساسی را ترک نخواهم کرد.

نخست وزیر گفت: قبول کنیم که در یک دموکراسی، مخالفان هم حق صحبت دارند. باید قبول کنیم که پس از ٢۵ سال اختناق، دموکراسی یک روزه انجام پذیر نیست. من به آزادی مطبوعات احترام می گذارم و می بینید که روزنامه ها نه تنها طرف دولت را نمی گیرند بلکه بر علیه دولت و وزرا هم می نویسند. باید تحمل کرد و این تحمل مسلما مردم را روشن خواهد کرد. وقتی مردم آگاه شدند، تذکرات مردم از توقع دولت موثرتر است. این آزادی را که عرض می کنم ما را آگاه می کند که به یک قسم دیکتاتوری جدید گرایش پیدا نکنیم. اگر قرار باشد پس از یک رویه دیکتاتوری به یک رژیم اختناق جدید بیافتیم بهتر است برگردیم.

ارتش فرودگاه مهر آباد را بری جلوگیری از ورود آیت الله خمینی به کشور بست

در حالیکه شاپور بختیار طرحی برای منحرف کردن هواپیمای آیت الله خمینی و دستگیری وی داشت، به علت نگرانی از واکنش مردم در برابر این اقدام، با پیشنهاد ارتشبد قره باغی جهت یستن فرودگاه و مانع شدن از ورود آیت الله به تهران موافقت کرد.

بدین ترتیب فرودگاه مهر آباد از بامداد امروز برای تمام پروازهای داخلی و خارجی بسته شد.

قرار بود امروز یک پرواز ویژه موسوم به «پرواز انقلاب» از تهران برای بازگشت آیت الله خمینی، به پاریس عزیمت کند. به همین مناسبت کارکنان هواپیمایی ملی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری دیروز طی اطلاعیه ای از مردم خواستند در اجتماعی که در محل ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد برای انجام پرواز انقلاب برپا می شود شرکت کنند.

فرمانداری نظامی تهران از نخستین ساعات بامداد با پخش مکرر اعلامیه خبر مسدود شدن فرودگاه را اعلام کرد.

در همین حال دکتر کریم سنجابی گفت که بسته شدن فرودگاه او را نگران ساخته است. وی افزود که این عمل تحریك آمیزی از جانب حکومت غیر قانونی بشمار می رود و جبهه ملی ایران شدیدا به این عمل خصومت آمیز نسبت به جنبش ملی اسلامی ایران اعتراض می کند.

 بارزگان: استعفا عاقلانه ترين راه بختيار است

مهدى بازرگان گفت: بختيار را آنگونه که من ميشناسم، مردی نيست که بخواهد دست به خونريزی بزند. و باشناختی که ازايشان دارم آنهم شناختی ٢۴ ساله که مبتنی برمبارزه عليه فاشيسم و بعد مبارزه در کنار دکتر مصدق و مراحل ملی شدن نفت و پس از آن است مطمئنم ايشان در برابر خواست ملت استعفا خواهند كرد. گمان ميکنم عاقلانه ترين راه يعنی استعفا را دربرابر امام خمينی بکار بندد در آنصورت اينکه او در نخست وزيری ابقا شود و يا کنار گذاشته شود، مسئله ای است که به شخص او و امام خمينی بستگی دارد.

بازرگان گفت: درمورد غيرقانونی بودن دولت بايد بگويم نخست وزير فکر ميکند دولت او صددرصد قانونی است و امام خمينی آنرا صددرصد غيرقانونی ميدانند چون توسط شاه انتخاب شده و با شورای سلطنت غيرقانونی که حتی رئيس آن غيرقانونيش خوانده همکاری ميکند… دراينجا خبرنگاری سئوال کرد که شورای انقلاب چه دليلی برقانونی بودن خود دارد؟ مهندس بازرگان گفت: شورای انقلاب از انقلاب اجازه ميگيرد و درواقع خروش و قيام مردم بوجود آورنده آنست وقتی انقلاب برسميت شناخته ميشود شورا و دولت موقتش نيز بايد برسميت شناخته شود.

بازرگان در مورد شاپور بختيار و دولت وى گفت: درمورد وضع دکتر بختيار بايد بگويم باشناختی که ازايشان دارم آنهم شناختی ٢۴ ساله که مبتنی برمبارزه عليه فاشيسم و بعد مبارزه در کنار دکتر مصدق و مراحل ملی شدن نفت و پس از آن است مطمئنم ايشان دربرابر خواست ملت استعفا خواهند داد جز اين هم چاره ای نيست دولت غيراز وزرايش حامی ديگری ندارد . چرا که هيچکدام ازکارمندان اين دولت ازاو اطاعت نمی کنند . اتکای دولت فقط ميتواند به ارتش باشد واين ارتش نيز بگفته رئيس ستاد آن قصد کودتا و روياروئی بامردم را ندارد.

بشارت نامه جبهه ملی به مناسبت ورود آیت الله خمینی به کشور

روابط عمومی جبهه ملی به مناسبت ورود آیت الله خمینی بشارت نامه ای انتشار داد و در آن ضمن ستایش از عزم راسخ و اراده ایشان خطاب به ملت ایران نوشت: حق است که اینک صدای هلهله ملتی را به گوش جهانی برسانیم و این بزرگ را چنان که شایسته و بایسته است گرامی بداریم.

خمینی که بخاطر ذات رهایی انسان می جنگد و بخاطر بازآفرینی معرفت و معنویت بشر به میدان آمده، سپاس نمی خواهد، تقدیر و تشویق نمی طلبد، ما تنها بخاطر رضای دل خویش عزیزش می داریم و بخاطر رضایت تاریخ.

حفاظت و حراست جان خمینی به همت سربازان وطن به معنی تجدید میثاق مقدس میان سپاه میهن است و همه خانواده ایشان، میثاق اجزای ملتی که به ضرب شلاق استعمار و استبداد اسیر پراکندگی شده بودند.

روابط عمومی جبهه ملی در پایان این بشارت نامه چنین خواسته است: با نظمی که اعجاب و تحسین همگان را برانگیزد و نشانی از فرهنگ متعالی ما باشد از ایشان استقبال می کنیم.

آیت الله شیرازی: در حکومت اسلامی رهبر کشور یک فقیه خواهد بود

رهبر عالی که ملت را اداره می کند باید فقیه باشد. این مطلب را آیت الله سید محمد شیرازی در جلسه ای که به دعوت دانشجویان ایرانی در آمریکا ترتیب داده شده بود و در پاسخ به سوالات دانشجویان دادند.

آیت الله شبرازی در این جلسه گفتند:اکنون مسلمانان ایران برای نجات ایران از نفوذ بیگانه و زیر جور و ستم به رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خمینی بپا خاسته اند و علیه نفوذ بیگانگان و (برای) سقوط دیکتاتوری قیام کرده اند. چرا که بیدادگران داخلی به یاری اربابانشان ایران را به صورت یک کشور عقب مانده، فاسد، ویران،شکنجه گاه، پر ترس و ترور درآورده اند.

بدون تردید آینده در قبضه مردان فضیلت و تقوی است. فقط بحث در زمان پیروزی است که خدا آن را وعده داده است. تنها حزب الله پیروز است.

آیت الله شیرازی در پاسخ به دومین سوال دانشجویان که پرسیدند: غرض از حکومت اسلامی که مراجع عالیقدر تقلید از آن سخن می گویند چیست، گفت: برقراری حکومت اسلامی در یک کشور اسلامی واجب است. و برای هر مسلمان واجب است که در برقراری و بوجود آوردن آن، آنچه در قدرت دارد بکار ببرد.

در حکومت اسلامی مردم کسانی را که اسلام را خوب درک می کنند به عنوان وکیل انتخاب می کنند. همانطور که در کتاب «شرح العروه: کتاب التقلید» نوشته ام، رهبر عالی که ملت را اداره می کند علاوه بر شرایط گذشته، باید فقیه هم باشد.

آیت الله شیرلزی در باره نظر اسلام در باره آزادی های عمومی بویژه آزادی زنان گفت: اسلام در محیط پاک خود، تمام آزادی هایی را که قابل تصور است، برای زن بوجود آورده است. اسلام زن را از دست هوسرانی های گسیخته شده نجات داده، اسلام زن را از صورت کالایی برای آزادی شهوترانی و یا وسایل تبلیغات بازرگانی و فروش جنس، نجات بخشیده است. اسلام زن را از اسارت و در هم شکستن شخصیت و از دست رفتن عفت و عظمت او آزاد ساخته است.

آنگاه که به خواست خدا حکومت اسلامی برقرار گردید، جهان آزادی های رنگارنگی راکه قبلا به خواب هم نمی دید و حتا در جهان آزادهم وجود ندارد مشاهده خواهد کرد.

آیت الله شیرازی در باره صنعتی شدن مملکت گفت: به خواست خدا در حکومت اسلامی می بینید که در کمترین مدت کارخانه های بزرگ صنعتی را که صنایع مادر به حساب می آیند، بوجود می آورد و قدرت پیدا می کند که صنعت و تکنولوژی به جهان صادر کند.

مسعود رجوى: خاك ايران را پايگاه فلسطين مى كنيم

مسعود رجوی و موسا خیابانی از طرف مجاهدین آزاد شده از زندان پیامی به یاسر عرفات رییس سازمان آزادیبخش فلسطین فرستادند. در این پیام  آمده است:

خوشوقتیم که در بدو آزادی از زندان های رژیم ایران که پیوسته از حامیان اصلی اسراییل در منطقه و جهان بوده است، سقوط دیکتاتوری در ایران را به شما و خلق عرب فلسطین نیز تهنیت بگوییم.

ما مجاهدین خلق ایران که بعضا از نزدیک در اردوگاه های الفتح شاهد نبرد مرگ و زندگی شما با دشمن نژادپرست صهیونیست و مرتجعین عرب بوده ایم، بخوبی می دانیم که خلق در زنجیر شما تا چه حد از همکاری های همه جانبه رژیم ایران با صهیونیست ها و تسلیم طلبان عرب، در رنج و عذاب بوده است. رنج و عذابی که تمام خلق ایران نیز از آغاز تولد دولت اسراییل، این طفل نامشروع امپریالیسم در منطقه در آن سهیم بوده اند.

به همین دلیل اکنون که در میهن خونبارمان جنبشی بزرگ به راه افتاده و قائد پر افتخار آن امام مجاهد اعظم خمینی، بارها بر قطع هر گونه رابطه با اسراییل پای فشرده است، آغاز فروریختن پشت جبهه ضد انقلابی اسراییل، یعنی رژیم وابسته ایران را به انقلاب فلسطین تبریک می گوییم.

برادر ابو عمار، اگر امروز شما و همرزمانتان خانه و خاکی از خود ندارید که بر آن پای گذارید، مردم ما که همیشه انقلاب شما را با چهره فلسطینی و قلب عربی و اسلامیش به طور ویژه ای گرامی و عزیز داشته اند برآنند تا در مسیر انقلاب آزادیبخش ضد امپریالیستی خود، خانه و خاکشان را در آینده ای نه چندان دور به پایگاهی برای شما تبدیل کنند و این انقلابی است تا پیروزی…

این نامه اینچنین به پایان می رسد:

با سلام به انقلاب و خلق قهرمان فلسطین بویژه خواهران و برادران رزمنده فلسطینی ما در سرزمینهای اشغال شده

از طرف مجاهدین آزاد شده از زندان

مسعود رجوی ـ موسا خیابانی

 

منبع: سرزمین من

یادداشت های دکتر سعید بشیرتاش

 

روزشمار دولت بختیارپنج شنبه پنجم بهمن ماه ۱۳۵۷

روزشمار دولت بختیارسه شنبه سوم بهمن ماه ۱۳۵۷

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.