نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

صفحه نخست

 

 

       

ماه مه  ۲۰۲۴

 

 

رادیو بین المللی فرانسه ار. اف. آی.

نویسندگان و هنرمندان فرانسوی از ماکرون خواستند

برای نجات جان توماج صالحی فوراً اقدام کند

 قریب دویست تن از هنرمندان، نویسندگان، فعالان حقوق بشر، موسیقی‌دانان، کارگردانان، هنرپیشه‌ها از جمله الیزابت بدنتر، دانیل کوهن‌بندیت، گلشیفته فراهانی، مرجان ساتراپی در نامه‌ای که در روزنامۀ لوموند خطاب به رئیس جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون منتشر کرده‌اند، از او خواسته‌اند که هر چه سریعتر برای نجات جان توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی در ایران اقدام کند.

  

پیام دکتر شاپور بختیار

به مناسبت اول ماه می

روز جهانی کارگر

 برگذاری جشن اول ماه مه بدان جهت است که بر خدمت یکی از ارکان مهم جامعه یعنی کارگر تولید کننده ارج گزارده شود و از این نیروی عظیم که همه قوای خود را برای پیشبرد و تقویت بنیه اقتصادی جامعه به کار می گیرد تجلیل به عمل آید. کمتر کسی مثل من که سالیان دراز از عمر خود را دست کم میان کارگران ایرانی گذرانده ام و در حد توان خویش با استعانت روان شاد دکتر ﻤﺣﻤ۔د مصدق بنیانگذار تامین اجتماعی در ایران زمینه های بهتر زیستن را جهت کارگران و خانواده آنان پی افکنده ام می تواند تلخی چنین روزی را که میلیونها کارگر ایرانی بیکارو سرگردان هستند درک کند.

  

ماه آپریل  ۲۰۲۴

 

هرمز شریفیان

مردم، قربانی پنهان «دستمزدهای پایین» شده‌اند

 بررسی حداقل دستمزد مصوب برای کارگران در سال ۱۴۰۳ هم‌چنان این طیف زحمتکش جامعه‌ی ایران را در مقابل خطرات بی‌شمار اجتماعی که سرتیتر آن «فقر و فلاکت» است، قرار می‌دهند.

این میزان دستمزد آن ‌هم با توجه به بالارفتن ناگهانی «قیمت دلار» در برابر «پول نابود شده‌ی ملی» که از روز ۱۳ فروردین با حمله‌ی اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه شدت بیش‌تری هم گرفت، مشکلات بسیار بزرگ‌تری را برای کارگران، کارمندان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه‌ی ایران رقم زد.

  

کامبیز فتاحی

توصیه‌های 'نمایندگان گاندی' و

'خمینی کوچک' به آمریکا

 روز پیش از پیروزی انقلاب دو نفر از منصوبان آیت‌الله خمینی به دیدار اندرو یانگ، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد می‌روند تا به او بگویند که این مرجع تقلید پرطرفدار مثل مهاتما گاندی به قدرت علاقه‌ای ندارد. آن‌ها توصیه می‌کنند که دولت و مردم آمریکا از سقوط شاه "دست‌پاچه نشوند" چون‌که دشمن دیرین او به رعایت حقوق بشر همه مردم ایران متعهد است.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *   *   *

بخش بیست ودوم (ج)

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

تدارکات و ترتیبات سالیوان برای

ایجاد پیوند میان ارتش و نمایندگان خمینی

یک ـ ترتیب دیدارها

 در زمانی که سالیوان جز به نام خمینی نمی‌اندیشید کتاب «ولایت فقیه یا حکومت اسلامی» خمینی، مانند کتاب «نبرد من» هیتلر، که در۱۹۳۸ به فرانسه هم ترجمه شده‌بود، نه فقط در خارج از کشور بلکه حتی درایران نیز به دست می‌آمد و از خواندن آن تن انسان عادی به لرزه درمی‌آمد. حتی در نخستین هفته‌های ورود خمینی به پاریس روزنامه‌ی مهم صبح پاریس آن دوران، فرانس سوار، در سرمقاله‌ای با تیتر درشت، از خمینی به نام «مردی که قصد دارد در ایران سنگسارکند، دست ببرد، و چشم درآورد، ...» سخن گفته‌بود، بطوری که انتشار آن سبب واکنش اطرافیان خمینی و مصاحبه‌ی دو تن از آنها با یکی از همکاران روزنامه‌ی لوموند که در آن زمان کاملاً زیر نفوذ آنان بود، و باصطلاح تکذیب «اینگونه شایعات نادرست»، گردید.

  

بیاد دکتر محمـدرضا خوبروی پاک که روز ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ چشم از جهان فروبست، نوشته ی او درباره ی فدرالیسم را یکبار دیگر منتشر میکنیم.

 

دکتر محـمدرضا خوبروی‌پاک

 سخنی دیگر دربارۀ فدرالیسم

 در بیرون از ایران، خودخوانده ‌نخبگان محلی، آن‌چنان درباره‌ی گروه‌های گوناگون قومی و اقلیت بودن آنان دادِ سخن می‌دهند که دیدار با ایرانیِ غیروابسته ــ به گروه قومی و یا اقلیتی ــ کم کم دارد به آرزویی حسرت‌آور تبدیل می‌شود. ۲ به این ترتیب، به جای گستردگی فضای تاریخی ـ اجتماعیِ خود روز به روز داریم آن را محدود و محدودتر می‌کنیم تا ایرانی و هم‌میهنِ ایرانی نایاب شود وتا دل‌تان بخواهد هم‌شهری، هم‌زبان، هم‌قوم و هم‌قبیله‌ای داشته باشیم. با یادی از احمد شاملو: «همه ترس من از زیستن در سرزمینی است که در آن...»، پیش‌بینی کارل پوپر به‌واقعیت بپیوندد که گفته بود: «هر چه تلاش برای برگشت به دوران قهرمانی جامعه‌ی ایلی افزایش یابد؛ تفتیش عقاید، پلیس مخفی و گانگستریسمی که صورتکی رومانتیک بر چهره دارد افزوده می‌شود».

  

علی شاکری زند

نیرنگ در تاریخ:

«اخراج نخست وزیر نامطلوب از راه قانونی»!

بخش چهارم-ب

سخنرانی دکتر مصدق و الهیار صالح در اجلاس شورای امنیت،

پاسخهای جب نماینده‌ی انگلستان و پشتیبانی کشورهای

جهان سوم از ایران؛ میانجیگری آمریکا و فرانسه

 مصدق ادامه داد: «قرارداد نفت میان دولت ایران و يك كمپانی انگلیسی هیچ نوع حقوقی بالقوه يا بالفعل برای دولت بریتانیا ایجاد نمی‌کند. از این هم بالاتر، در حقوق بین‌الملل هیچ اصلی وجود ندارد که در برابر ایجاد شرایط زندگی بهتر برای افراد يك ملت مانعی ایجاد نماید اگر حقوق حاکمیت دولت‌ها در مسائل داخلی‌شان فقط محدود به اتباع کشور خودشان باشد و شامل خارجیانی که از پشتیبانی قدرت‌های بزرگ بهره‌مند هستند نشود، این امر به معنای آن است که خارجیان در هر کشوری از نوعی حقوق «کاپیتولاسیون» برخوردارند اما چنین قاعده‌ای مغایر با اصل تساوی حقوق است... و هیچ کشور مستقلی... خود را تسلیم چنین خفت و حقارت و بندگی و ذلتی نخواهدکرد. مصدق آنگاه چنین استدلال کرد از آنجا که طرف قرارداد نفت دولت بریتانیا نیست، نه آن دولت و نه هیچ سازمان بین‌المللی حق دخالت در این مسئله را ندارد.

  

عفو بین‌الملل:

زندانهای ایران به «محل کشتار جمعی» تبدیل شده‌اند؛

اقدام قاطع بین‌المللی ضروری است

 سازمان عفو بین‌الملل افزایش اعدامها در ایران را «هولناک» خواند و با بیان اینکه زندان‌های ایران به محل کشتارهای جمعی تبدیل شده، خواستار اقدام قاطع بین‌المللی در این زمینه شد.

این سازمان با انتشار گزارش تحقیقی جدید خود در روز ۱۶ فرودین‌ماه، اعلام کرد در سال ۲۰۲۳، ۸۵۳ نفر در زندانهای جمهوری اسلامی اعدام شدند که حداقل ۴۸۱ مورد از آنها با جرائم مواد مخدر مرتبط بودند. 

  

ماه مارس  ۲۰۲۴

 

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *   *   *

بخش بیست ودوم (ب)

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

 دربارهی نقش مؤثر ویلیام سالیوان،

سفیر ایالات متحدهی آمریکا در ایران،

در صعود خمینی به قدرت

 ــ ویلیام سالیوان سفیر آمریکا در ایران در روز بیست‌ویکم دیماه ۵۷، پنج روز پیش از خروج پادشاه از کشور، اظهارداشت ایران پس از (آمدن) جمهوری اسلامی در جهت دموکراسی پیش خواهدرفت*!

ویلیام سالیوان در تمام طول ماه‌هایی که در کار ضدانقلاب اسلامی از دور و نزدیک دخالت می‌ورزید یک انگیزه را بیشتر دنبال نمی‌کرد و آن حفظ ارتش و نیروهای مسلح ایران برای حفاظت از منافع آمریکا بود. به ‌این جهت، خواهیم‌دید، در برنامه‌ی کار و اظهارات او نزدیکی سران ارتش با همکاران خمینی از هر امری مهمتر بود، با این تصور که با این حساب این نهاد از ضربات خمینی مصون خواهدماند و خواهدتوانست در همان جهت گذشته، که بیشتر معطوف به مراقبت از منافع آمریکا بود، عمل‌کند.

  

مصطفی خلجی

نظر سانسورشدهٔ میلان کوندرا دربارهٔ خمینی و سلمان رشدی چه بود؟

 با وجود ترجمه تقریباً همه آثار میلان کوندرا، نویسنده پرآوازه فرانسوی چک‌تبار به زبان فارسی، خوانندگان کتاب در ایران اطلاع چندانی از نظر کوندرا درباره رمان «آیات شیطانی» نوشته سلمان رشدی ندارند. 

این بی‌اطلاعی ناشی از یک امر مصیبت‌بار اما روزمره در ایران است: سانسور.

  

گزارش

مظنونان ارتکاب جنایت علیه بشریت در ایران کیستند؟

این گزارش درباره مظنونان ارتکاب جنایت علیه بشریت در جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندان ایرانی است.

 هیات حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره سرکوب اعتراضات ایران پس از شهریور ۱۴۰۱تشکیل داده، پس از ماه‌ها بررسی اعلام کرد که به این نتیجه رسیده که مقام های جمهوری اسلامی در سرکوب های صورت گرفته، مرتکب جنایت علیه بشریت علیه شهروندان ایرانی شده‌اند.

  

محمود زهرایی

گزارش کمیته حقیقت ‌یاب سازمان ملل؛

گزارشی که فعالان حقوق بشر باید قدر آن را بدانند

 بیش از چهار دهه است که دادخواهان و مدافعان حقوق بشر با تمام قوا و امکاناتی که در دست داشته‌اند، کوشیده‌اند تا نقض فاحش حقوق بشر توسط رژیم حاکم بر ایران را به گوش جهانیان و بطور خاص به گوش سازمان‌های حقوق بشر و در راس آن شورای حقوق بشر سازمان ملل برسانند. 

  

کاوه اردلان

حکایت تلخ و شیرین دختران ما در دو برهه تاریخی

دختران جنبش ملی مشروطه

 در دولت‌های قبل از مشروطه، مالیات‌ها به عنوان یکی از منابع بسیار مهم درآمد دولت بر مردم اعمال می شدند. این مالیات ها بقدری سنگین بودند که معمولاً مردم، به ویژه طبقات فقیرتر، زیر بار کمر شکن آن در رنج می‌بودند. بطوریکه بسیاری برای پرداخت آن ناخواسته مجبور به فروش دارایی‌های خود می شدند و حتی گاها کسب و کارهای کوچک خود را از دست می دادند.

  

 

نمیرآنلاین: «پیشنهاد قانون ملی‌شدن صنعت نفت با امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت در مجلس شورای ملی ایران در ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارائه شد و در ۲۴ اسفند ۱۳۲۹ در مجلس شورای ملی تصویب گردید.»

متن پیشنهاد تصویب شده:

به‌نام سعادت ملت ایران و به‌منظور کمک به تأمین صلح جهانی، امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می‌نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثناء ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری در دست دولت قرارگیرد.

مجلس سنا نیز این پیشنهاد را در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ تصویب کرد و پیشنهاد قانونی شد.

ما در زیر ترجمه متن مقاله ی تاریخی روزنامه ی لوموند «محمـد مصدق معاصر کورش بزرگ در تهران درگذشت» را که به مناسبت درگذشت دکترمحمـد مصدق در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ در تاریخ  ۷ مارس ۱۹۶۷ انتشار یافته است و نیز به مناسبت تقارن آن با قانون ملی‌شدن صنعت نفت در نشریه ی رسمی نهضت مقاومت ملی ایران منتشر میکنیم.

 

گاستون فورنیه

نویسنده‌ی فرانسوی

«معاصر کوروش کبیر»

به مناسبت درگذشت دکتر محمـد مصدق

 «حتی مرگ که پیروزی نهایی‌اش بود، حق وی را ادا نکرد… در واقع موردی نمی‌توان یافت که مردی با خداوندان نفت پنجه‌درافکند و به مرگ طبیعی جان سپارد. او مرده، در صورتی که بار سالیان درازی را که شمار آنها بر کسی معلوم نیست، بر دوش داشت. وقتی در ۱۹۵۱ به نخست‌وزیری رسید می‌گفتند که ۶۹ سال داشته است. و آنهم تنها به این دلیل که سن حداکثر برای عضویت در مجلس ایران هفتاد سال است. در حقیقت او هیچگاه سنی نداشت. او تا اندازه‌ا‌‌ی معاصر کورش کبیر بود. تنها گفته‌ی دقیق درباره ی او می توانست این باشد.

  

رقیه رضایی

سیاستمداران رضاشاهی کنار خامنه‌ای؛

نمایشگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر

 یک شوی تبلیغاتی با عنوان «ایران و یکصد سال چندجانبه‌گرایی» که در آن دستاوردهایی چون پیوستن ایران به سازمان ملل متحد به پای جمهوری اسلامی نوشته شده است. نمایشگاه با نامه‌های سیاستمداران تجددگرای دوران «رضاشاه» برای عضویت در «جامعه ملل» آغاز شده و با تصویر «علی خامنه‌ای» که از سوی هیات حقیقت‌یاب، متهم به «جنایت علیه بشریت» است، به پایان رسیده است.

  

پزشک سوئدی درباره وضعیت غزه:

“جهنم روی زمین”

آب نمک در اتاق عمل

 از آب دریا در اتاق‌های عمل استفاده می‌شود، کودکان با اعضای بدن قطع شده وارد می‌شوند و پزشکان شبانه روز کار می‌کنند. محب رشید جراح سوئدی تروما در بیمارستان اروپایی خان یونس غزه به بدبختی کامل شهادت می دهد.

  

به مناسبت هشتم ماه مارس روز جهانی زن بیاد خانم گیتی (کاوه) نیوب عضو شورای عالی نهضت مقاومت ملی ایران که ششم دیماه ۱۳۹۸ دیده از جهان فروبست، نوشته ی او در این باره را یکبار دیگر منتشر میکنیم.

به مناسبت هشتم ماه مارس

روز جهانی زن

 بسیار جایز میباشد که امسال، ۸ مارس، روزجهانی زن را به سه علت بیش از سالهای گذشته گرامی بداریم:

اول، بمناسبت روز جهانی هشت مارس و مبارزات زنان درسراسر گیتی.

دوم، بمناسبت یکصدمین سالگرد حق رأی برای زنان در انگلستان که در نتیجه آن تاکنون دو زن علاوه بر داشتن حق رأی (انتخاب کردن)، موفق به کسب رأی (انتخاب شدن) گردیده و...

سوم ، تظاهرات ماه بهمن در کشومان ایران و ازهمه مهمتر اعتراض مسالمت آمیز و متمدنانه دختر خیابان انقلاب است که حجاب اجباری‌اش همچون درفش کاویانی کاوه آهنگر، مبدل به پرچم آزادی شد و در صفحات اول مطبوعات دنیا قرارگرفت و دنیا را به تحسین ملت و محکومیت نظام توتالیتر دینی واداشت.

  

علی شاکری زند

نیرنگ در تاریخ:

«اخراج نخست وزیر نامطلوب از راه قانونی»!

بخش چهارم-الف

نخست‌وزیر «نامطلوب» در شورای امنیت

و در دیدار با دین آچسن وزیر خارجه و ترومن

رییس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا

 دولت آمریکا بجای شکایت بریتانیا به شورای امنیت قطعنامه ای تهیه کرد که از دو طرف دعوت می کرد طبق منشور ملل متحد موضوع را از راه مذاکره حل کنند۱

موریسون وزیر خارجه ی بریتانیا که «از لحن ملایم قطعنامه ی آمریکا خشمگین شده بود به فرانکز(سفیر بریتانیا در آمریکا) تلگراف زد که "این قطعنامه ما را در برابر ایرانیها به تله می اندازد و در حالی که برای مصدق یک پیروزی بزرگ تلقی خواهدشد، بریتانیا را مجبور می کند از ضعیف ترین موضع ممکن با ایران وارد مذاکره گردد۲.

 

ماه فوریه  ۲۰۲۴

 

  

  

اردشیر لطفعلیان

بازخوانی یک نامۀ تاریخی

 با فرا رسیدن بیست و دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ استبداد دینی حاکم بر میهن ما چهل و پنجمین سال عمر سرشار از خون و خشونت و فرهنگ‌زدایی و فقرآفرینی خود را پشت سر گذاشت.

در اوج نا آرامی‌هایی که از ۱۳۵۵ در برابر خودکامگی بی‌حد و مرز محمّدرضا شاه آغاز شد و روز روز گسترش بیشتری یافت، سه تن از اعضای شورای رهبری جبهۀ ملّی ایران: کریم سنجابی، شاپور بختیار و داریوش فروهر، نامه‌ای با لحن احترام‌آمیز ولی محکم به شاه نوشتند و او را به بازگشت بی‌درنگ به رعایت قانون اساسی مشروطه، آزاد کردن زندانیان سیاسی و احیای حکومت قانون، پیش از آنکه خیلی دیر شود فراخواندند. 

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *   *   *

بخش بیست ودوم (الف)

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

ویلیام سالیوان سفیر آمریکا

عامل اصلی تسلیم ارتش به خمینی

آشنایی با سالیوان و رفتار ابلهانه‌ی او در ایران

 سفیر کوته‌بین و یاغی آمریکا در ایران که از تصمیمات کاخ سفید نیز سرییچی می‌کرد، یکی از بزرگترین مسببین تسلیم ارتش به خمینی، و سقوط دولت بختیار و همراه با آن، شکست دموکراسی در ایران بود. برای شناختن نقش حساس او در این زمینه بهتر است از شخصیت و درجه‌ی فهم او، بویژه شناخت او از ایران آغاز کنیم.

  

 

پیام رادیویی شادروان دکتر شاپور بختیار خطاب به مردم ایران در ۲بهمن ۱۳۵۷

سنگر مقدس قانون اساسی را خالی نكرده و به سوى مجهول مطلق حركت نمى كنم

جهت شنئیدن پیام اینجا کلیک کنید.

  

چهل و پنج سال پیش روز دوازدهم بهمن

او آمد

ورود کسی که هیچ احساسی از بازگشت به وطن نداشت. هدف او ازبین بردن نظام مشروطه و حقوق اساسی ملت ایران و جایگزین کردن آن با حکومت ترور و وحشت مشروعه بود. با حضور در قبرستان جمهوری که اولین بند قوانین آن «من تو دهن این دولت میزنم» بود و بند دومش «من دولت تعیین می‌کنم.» را اعلام کرد. یعنی مردمی که خواست اصلی‌شان تعیین دولت ها بنا به اِراده‌ی ملت بود، که سالها نادیده گرفته شده بود، کارشان بجایی رسیده بود که یک قلدر بیسواد با تودهنی برایشان دولت تعیین کند.

    

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *   *

بخش بیست و یکم

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

مقابله‌ی بختیارـ خمینی

یک نبرد «تمدنی» بود و هست،

نه یک درگیری سیاسیِ عادی

 در هفته‌هایی که به ۲۲ بهمن‌ماه انجامید، یعنی پادشاه از کشور خارج شده، بختیار اقدامات دایر بر اجرای برنامه‌اش را، و در رأس آنها برقراری آزادی‌های دموکراتیک و خاصه آزادی زندانیان سیاسی بود، پیش می‌برد، و خمینی و اطرافیانش با اعلام خبر بازگشت او دولت بختیار را تهدید می‌کردند، دو عامل در برابر هم قرارگرفته‌بود.

 

ماه ژانویه  ۲۰۲۴

 

امید اقدمی

خودکشی در آخرین روز پاییز

 در روزهای آغازین دی‌ماه سال جاری، خبرگزاری ایلنا، در گزارشی خبر از خودکشی دو کارگر در پتروشیمی چوار ایلام، در آخرین روز پاییز داد. با خودکشی این دو کارگر، آمار خودکشی‌ها در این مجتمع پتروشیمی، در دو سال اخیر به شش نفر رسید. آماری تکان‌هنده و دردناک و البته شاهدی بر این مسئله که هیچ‌کدام از این خودکشی‌ها اتفاقی نیستند. در گزارش مذکور از «اخراج» به عنوان دلیل اصلی خودکشی این کارگران یاد شده است.

  

دالغا خاتین‌اوغلو

ضربه کاری تحریم‌ها بر پیکر اقتصاد روسیه

 اروپا قبل از تهاجم کرملین به اوکراین، مهم‌ترین شریک تجاری روسیه بود و بخش اعظم نفت، گاز و زغال‌سنگ روسیه راهی اروپا می‌شد.

آمارهای گمرکی روسیه نشان می‌دهد که صادرات این کشور به اروپا در سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته، اما تلاش کرملین برای جایگزین کردن بازارهای آسیایی نتیجه چندانی نداشته؛ به طوری که صادرات روسیه به آسیا تنها ۷ درصد رشد داشته است.

  

علی شاکری زند

نیرنگ در تاریخ:

«اخراج نخست وزیر نامطلوب از راه قانونی»!

سقوط اخلاقی و فرهنگی تا کجا؟

بخش سوم

آورل هریمن (William Averell Harriman) که بود و در مورد نفت ایران چه کرد؟

 در پایان بخش دوم دیدیم که هنگامی که شانتاژهای تحقیرآمیز و تهدیدآمیز انگلستان به خارج کردن کارکنان انگلیسی شرکت نفت مصدق را به ستوه آورده‌بود، او چگونه همین حربه را در جهت وارونه بکار برد و دستور خروج این کارکنان انگلیسی از ایران را داد. کلمنت اتلی نخست‌وزیر انگلستان که انتظار چنین مقابله‌ی به مثلی از سوی مصدق را نداشت سخت از این رفتار دولت ایران یکه‌خورد و ضمن تهدیدهای جدید، به دست‌وپا افتاد و کوشید تا آمریکا را نیز در یک عملیات تنبیهی علیه ایران با خود شریک کند.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش بیستم

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

«من تو دهن این دولت می‌زنم؛»

«من دولت تعیین می‌کنم»

(روح‌ا‌لله خمینی در بهشت زهرا)

 چنانکه پیش از این به تفصیل گفته‌بودیم هدف بختیار از تشکیل دولت خود اجرای برنامه‌ی همیشگی جبهه ملی، یعنی بازگشت به حکومت قانون در همه‌ی شئون آن، یعنی تعیین دولت ها و تأیید برنامه‌هایشان بنا به رأی تمایل دو مجلس بود و به همین دلیل نیز از شرایط پذیرش این سمت از جانب او رعایت قاعده عرفی رأی تمایل مجلسین پیش از صدور فرمان از سوی پادشاه بود. او در رعایت این قاعده تا آنجا مقید بود که از پادشاه خواست تا عزیمت به خارج را به بعد از انجام این قاعده موکول سازد و چنین نیز شد.

  

خاطره ای از ایرج پزشکزاد از مریدان مصدق و یار دکتر بختیار را که در ارگان نهضت مقاومت ملی ایران بچاپ رسیده بود، به مناسبت سالگرد درگذشت او ۲۲ دیماه سال ۱۴۰۰ یکبار دیگر انتشار میدهیم.

هیئت تحریریۀ نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

*     *     *

ایرج پزشکزاد

آب حیات

 آخرین باری که سعادت دیدار مصدق را یافتم، بعد از واقعۀ ۳۰ تیر ۱۳۳۱ بود. من در آغاز قیام ملی شدن صنایع نفت در ایران نبودم ولی خیلی پیش از آن دکتر مصدق را چند بار از نزدیک دیده بودم. پدرم که طبیب بود، از زمانی که مصدق والی فارس بود، با او سابقۀ دوستی داشت و به او سخت ارادت می ورزید. وقتی مصدق نمایندۀ دورۀ چهاردهم مجلس بود، مکرر به خانۀ ما آمده بود. و من برای اینکه درمیان همکلاسی های غالباً مصدقی، مایۀ تفاخری داشته باشم، هربار به خدمت کمر می بستم و به بهانۀ بردن چای و شربت، به مجلس آنها میرفتم و می نشستم. خاطره ای که از او در این دیدارها داشتم، ادب و تواضع زیاده از حدش بود. هربار من نوجوان، با سینی چای یا تنقلات وارد اطاق می شدم به تمام قد بلند می شد و تا من نمی نشستم نمی نشست، تا آنجا که من شرمنده و پدرم معذب می شد

  

خبری فجیع و تکاندهنده

خودکشی یک دانش‌آموز ۱۱ ساله بعد از نوشتن وصیت نامه

 تصویر نامه دست‌نوشته یک دانش‌آموز ۱۱ ساله در رسانه‌های اجتماعی دست‌به دست‌ می‌شود که در آن، از دلایل خود برای پایان داده به زندگی‌ خود خطاب به زن‌عمویش نوشته است: «دیگر از زندگی سیر شده‌ام.»

  

جواد طالعی

۴۵ سالگی تشکیل دولت بختیار؛

خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود

 در جامعه‌ای که همبستگی ملی و اعتماد عمومی آسیب دیده باشد، مردم به سختی باور می‌کنند که کسی قدرت را وسیله خدمت به آنان قرار دهد و با همین هدف وارد میدان مبارزه سیاسی شود. شاید این واقعیت بود که باعث شد نه تنها عوام، که حتی روشنفکران ایرانی پنج دهه پیش، از بختیار به عنوان سیاستمداری خوش‌سابقه و آزاداندیش پشتیبانی نکنند و با تنها گذاشتن او راه را برای سلطه خشن‌ترین نیروها هموار سازند.

  

عاطفه دانشگر

آتش سوءمدیریت به جان مددجویان پناه گرفته در کمپ اعتیاد

 بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر، حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف کننده‌ی مستمر و غیرمستمر مواد مخدر در ایران وجود دارد.

آن‌طور که مسئولان و کارشناسان معتقد هستند، امروز، مهم‌ترین چالش حوزه‌ی مواد مخدر در کشور ما، ضعف‌های قانونی در بخش‌های مبارزه، مقابله، پیشگیری و حتی درمان و بازپروری است. ضعف‌هایی که در برخی مواقع عملاً هرگونه ابتکار عمل و اقدامی را برای مبارزه با این بلای خانمان‌سوز بی‌اثر می‌کند. اما مسئله فقط در فقدان قوانین متناسب نیست، مسئله سوءمدیریت و در اولویت نبودن این بخش از جامعه در نگاه سیستم حاکم است که بر اساس آمارها بخش قابل‌توجهی از جامعه را هم تشکیل می‌دهند.

 

 

 

  

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.