نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

 صفحه نخست

 

 

۶ ژانویه ۲۰۱۳

روزشمار دولت بختیار

پنج شنبه ١٢ بهمن ١٣۵٧

سعید بشیرتاش

روزشمار یك انقلاب، كارى است كه چهار سال پیش [۲۰۰۹] به صورت مشترك با ابراهیم نبوى انجام دادم. روال كار این بود كه دوره هایى از این مجموعه را ابراهیم نبوى انجام مى داد و دوره هایى را نیز من. یكى از دوره هایى را كه من نوشتم، از ١۶ دى تا ٢٢ بهمن و مقارن با دوران نخست وزیرى شاپور بختیار است. در اینجا مى توانید این روزشمار را بخوانید.

او آمد

 

امام آمدانتظار ١۵ ساله ملت ایران، سرانجام به پایان رسید

امام آمدروزنامه اطلاعات امروز با تیتر بزرگ «امام آمد» و با متن پايين به استقبال آیت الله خمینی رفت.

» انتظار ١۵ ساله ملت ایران، سرانجام در نخستین ساعات صبح امروز به پایان رسید… انتظاری که پایان آن، شکوه طلوع ناگهانی آفتاب درخشان و گرمتاب را با خود داشت. گویی پس از یک زمستان طولانی یخبندان، یک شب سرد و سیاه قطبی، شبی که ظلمت آن پانزده سال تمام پاییده بود، ناگهان آفتاب امید، از تیرگی های یاس سر بر آورده است. ورود زعیم عالیقدر نهضت عظیم ایران، همچون طلوع آفتابی چنین زندگی بخش، چشم و دل میلیون ها ایرانی منتظر را، روشن ساخت.»

این روزنامه نوشت: » در ساعت نه وپنج دقیقه بامداد امروز، غرش هواپیمای ایرفرانس در آسمان تهران و بر فراز فرودگاه مهر آباد، تاریخ ایران را ورق زد. انتظار تمام شد و همزمان با غرش هواپیما، فریادهای شادی مردم نیز به آسمان برخاست.» به گزارش روزنامه اطلاعات » در ساعت نه و پانزده دقیقه، پس از توقف هواپیما، حاج احمد خمینی نخستین کسی بود که از هواپیما پیاده شد. بعد در حدود یکصد خبرنگار و فیلمبردار از هواپیما بیرون آمدند. در ساعت نه و سی پنج دقیقه، امام خمینی در حالی که توسط مهماندار هواپیما و همراهان همراهی می شدند، از هواپیما خارج شدند و فریاد الله اکبر حاضران، محوطه فرودگاه را پر کرد.»

آیت الله خمینی: هیچ احساسی از بازگشت به وطن ندارم

روزنامه اطلاعات نوشت: » آیت الله خمینی سرانجام پس از ١١٨ روز اقامت در فرانسه، این کشور را به قصد بازگشت به کشورش ترک کرد. حدود ساعت دوازده نیمه شب، آیت الله و همراهان دهکده نوفل لوشاتو را به مقصد فرودگاه ترک کردند. پنج هزار ژاندارم، پلیس و نیروهای مخصوص، مسیر حرکت آیت الله را همچون یک رییس دولت از نوفل لوشاتو تا هواپیما زیر نظر داشتند. در فرودگاه آیت الله طی خطابه کوتاهی از دولت و مردم فرانسه به خاطر مهمان نوازی تشکر کرد. برای بازگشت به ایران، از هواپیمایی ایرانی استفاده نشد. بلکه بنا به ملاحظاتی، یک فروند هواپیمای ایر فرانس بطور دربست کرایه شد. هزینه کامل این پرواز را ـ حدود چهارصد هزار تومان ـ چند تن از بازاریان ملی ـ مذهبی هوادار انقلاب پرداختند، که بعدها برخی از آنان به گفته دکتر یزدی، مورد جفای انقلاب قرار گرفتند.

پخش ویدیو

هواپیمای چارتر ایر فرانس گنجایش بیش از چهارصد نفر راداشت. اما حدود دویست مسافر ( ١۵٠ روزنامه نگار و ۵٠ تن از نزدیکان آیت الله ) را نپذیرفت تا بتواند به اندازه کافی بنزین گیری کند تا در صورت عدم فرود در تهران به پاریس بازگردد. سرنشینان هواپیما همه مرد بودند و به هیچ یک از زنان اجازه سفر داده نشد. در هواپیما، در کنار آیت الله خمینی، صادق قطب زاده نشست. آیت الله خمینی کمی بعد از پرواز هواپیما، به طبقه بالای هواپیما رفت، نمازش را خواند و بعد روی دو پتو خوابید. بعد از اذان صبح، دکتر یزدی به طبقه دوم هواپیما رفته و جلیقه ضد گلوله بر تن آیت الله کرد.

سپس آیت الله برای خواندن نماز بار دیگر به قسمت پایین هواپیما آمد. کلیه ایرانیان شروع به خواندن نماز کردند. پس از آن به چند تن از خبرنگاران اجازه گرفتن عکس داده شد. خبرنگاری از آیت الله پرسید: «حالا که پس از پانزده سال تبعید و دوری از وطن به ایران بر می گردید، چه احساسی دارید؟ وی پاسخ داد: «هیچ». قطب زاده، این گفته آیت الله را برای خبرنگار خارجی ترجمه کرد. این جواب، تفسیرهای زیادی را در پی داشت. هنگامی که هواپیما بر فراز شهر تهران رسید، علی رغم اخطار میهمانداران، ایرانیان حاضر در هواپیما فریادهای الله اکبر سر دادند.(١)

دیو چو بیرون رود، فرشته درآید

محمـد علی سفری درباره استقبال از آیت الله خمینی نوشت: » کمیته استقبال از آیت الله خمینی که متشکل از آیت الله مطهری رییس کمیته، آیت الله مفتح سخنگو، فضل الله محلاتی رابط روحانیت، صباغیان مسئول برنامه ریزی، حسین شاه حسینی مسئول تدارکات، علی اصغر تهرانچی مسئول انتظامات و محمـد توسلی مسئول تبلیغات است، برنامه استقبال از آیت الله خمینی در فرودگاه مهر آباد، انتقال وی به دانشگاه تهران و سپس گورستان بهشت زهرا و نیز حفظ امنیت را بر عهده داشت. این کمیته در رابطه با مسایل امنیتی با سپهبد مقدم رییس ساواک، ارتشبد قره باغی رییس ستاد ارتش و نیز سپهید ربیعی فرمانده نیروی هوایی هماهنگی داشت.

کمیته استقبال از حدود هزار تن از شخصیت های روحانی، سیاسی و اجتماعی برای استقبال از آیت الله دعوت کرده بود. در میان این شخصیت ها افرادی چون کریم سنجابی، علی اصغر حاج سید جوادی، آیت الله طالقانی، آیت الله مطهری و مهندس بازرگان دیده می شدند. این افراد در جایگاه های مخصوصی قرار گرفته بودند تا بتوانند به آیت الله خمینی خیر مقدم بگویند. اما با خبر ورود آیت الله خمینی به سالن فرودگاه، ناگهان فشار جمعیتی عظیم، صف ماموران انتظامی را که مقابل در ورودی سالن ایستاده و از ورود کسانی که کارت دعوت نداشتند جلوگیری می کرد کنار زد و جمعیت وارد سالن شد، بطوریکه امکان انجام تشریفات پیش بینی شده به طور کلی از بین رفت. در نتیجه شخصیت های مهم سیاسی که منتظر دیدن آیت الله و خیر مقدم گفتن به وی بودند پس از ساعت ها انتظار، از این کار باز ماندند.

بر دیوارهای سالن فرودگاه شعارهایی چون: » دیو چو بیرون رود فرشته درآید»، » ای پرچمدار نهضت متدین اسلام، تو اساس استبداد و استعمار و استثمار را ویران کردی» و » ای رهبر و مرجع بزرگ، ای ابراهیم زمان که بت ها را شکستی، به خاک گلگون ایران خوش آمدی» نوشته شده بود.

پس از ورود آیت الله به سالن فرودگاه، یک دانشجو به وی خیر مقدم گفت. این دانشجو در نطق خود گفت:

» بسم الله الرحمن الرحیم ـ جاءالحق و زهق الباطل ـ ان الباطل کان زهوقا علی ان حزب الله هم الغالبون. ای روح خدا و ای ابراهیم بت شکن اسلام،….هجرت شما از وطن عزیز در چهارده سال پیش، تحت فشار و اجبار سمبل های استبداد و استعمار، یاد آور هجرت جد مکرم تان رسول خدا و یاران بزرگوار اوست که به گناه خواستاری جامعه توحید از شهر و دیار خود رانده شد و بازگشت امروزتان یادآور فتح مبین و عظیم مکه است که سمبل های زر و زور و بت های فلزی و گوشتی یکی پس از دیگری از مقر حکمرانی به زیر آورده شدند و حکومت خدایی جایگزین حکومت طاغوتی گردید. ملت ایران جان بر کف در انتظار فرمان رهبر عظیم الشان خویش است و با برقراری جامعه توحیدی، جامعه ای که در آن انسان از قید بندگی انسان آزاد باشد و در یک کلمه، بندگی از آن خدا و حکومت، حکومت الهی باشد، از پای نخواهد نشست…. بر قرار باد جامعه توحیدی و جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی »

سپس عده ای از دانشجویان سرودی به نام «خمینی ای امام» خواندند و پس از آن آیت الله در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از طبقات مختلف، گفت: » پیروزی شما الآن یک قدم است و این که خائن اصلی را که محمـد رضا نام دارد، از صحنه کنار برده اید… پیروزی ما وقتی است که دست تمام اجانب کوتاه شود و تمام ریشه های رژیم سلطنتی از این مرز و بوم بیرون برود…» در تمامی این مدت، حاج سید احمد خمینی فرزند آیت الله خمینی، حالتی به شدت نگران داشت و گاهی نیز گریه می کرد.» سپس آیت الله با یک اتومبیل شورلت بلیزر به رانندگی محسن رفیق دوست و در میان استقبال صدها هزار نفر، از فرودگاه به طرف بهشت زهرا حرکت کرد.(٢)

سروده «خمینی ای امام»

روزنامه اطلاعات در صفحه سوم خود در تاریخ چهاردم بهمن نوشت: به هنگام ورود امام خمینی در فرودگاه مهر آباد سرودی خوانده شد که سخت مورد توجه مردم قرار گرفت. این روزنامه متن این سرود را به شرح زیر آورده است:

خمینی ای امام، خمینی ای امام، خمینی ای امام، خمینی ای امام

ای مجاهد، ای مظهر شرف

ای گذشته ز جان

در ره هدف

چون نجات انسان شعار توست

مرگ در راه حق افتخار توست

این تویی، این تویی

پاسدار حق

خصم اهریمنان، دوستدار حق

بود شعار تو

به راه حق قیام

ز ما تو را درود، ز ما تو را سلام

خمینی ای امام، خمینی ای امام، خمینی ای امام، خمینی ای امام

 

متن این سرود را که توسط محمـد ابرآویز سروده شده از همین جا گوش کنید

پخش ویدیو

از فرودگاه تا بهشت زهرا

بلیزر حامل آیت الله خمینی در حالی که پنج نفر برای حفظ جان آیت الله روی سقف آن نشسته بودند در میان جمعیت استقبال کننده، در ساعت یازده و چهل دقیقه به جلوی دانشگاه رسید. در اطراف دانشگاه تهران، پرچم ها، شعارها و پلاکاردهایی از نیروهای مختلف سیاسی چون جبهه ملی، سازمان مجاهدین خلق، سازمان چریک های فدایی خلق و حزب توده برای گفتن خیر مقدم به آیت الله نصب شده بود. آیت الله خمینی که طبق برنامه قبلی قرار بود در دانشگاه تهران سخنرانی کند، با دیدن این شعارها و پلاکاردها، از سخنرانی در دانشگاه صرفنظر کرد و بدون توقف، یکراست به سوی بهشت زهرا رفت.

آیت الله خمینی پس از رسیدن به بهشت زهرا از اتومبیل پیاده شده و سوار یک هلیکوپتر از نیروی هوایی ارتش که برای وی در نظر گرفته بود شد. هلیکوپتر، آیت الله را در نزدیکی جایگاه سخنرانی در قطعه هفده بهشت زهرا پیاده کرد.

آیت الله: من توی دهن این دولت می زنم

متن سخنرانی آیت الله خمینی در بهشت زهرا

پخش ویدیو

آیت الله خمینی در نخستین سخنرانی خود پس از بازگشت به ایران که یکی از مهمترین سخنرانی های زندگی وی بود، به تبیین اهداف انقلاب پرداخت. وی در این سخنرانی در پاسخ به ادعاهای شاپور بختیار که خود را قانونی می داند، کلیت رژیم پهلوی را به علت منتخب مردم نبودن، غیر قانونی دانست. آیت الله خمینی در این سخنرانی بر «حق تعیین سرنوشت ملت» تاکید کرد. وی نتیجه حکومتهای رضا شاه و پسرش محمـد رضا شاه را نابودی اقتصاد کشور دانست و گفت که سال های طولانی همت دولت و همه مردم لازم است تا اقتصاد کشور به حال اول یعنی پیش از روی کار آمدن رضا شاه برگردد. وی افزود که شاه، فرهنگ عقب افتاده و مراکز فحشاء درست کرده، کشور را در اختناق قرار داده و پول نفت را نیزدر قبال اسلحه های غیر قابل استفاده به آمریکا داده است. آیت الله خمینی در پایان از ارتش خواست که به آغوش ملت بازگردد. وی گفت که می خواهد که ارتشبد و سپهبد، مستقل و آقای خودشان باشند و شایعه دار زدن فرماندهان ارتش را تکذیب کرد.

آیت الله خمینی در این سخنرانی(٣) گفت: » ما در این مدت مصیبت ها دیده ایم. مصیبت های بسیار بزرگ… مصیبت های زن های جوان مرده، مردهای اولاد از دست داده…. خب، ما حساب بکنیم که این مصیبت ها برای چه به این ملت وارد شد؟ مگر این ملت چه می گفت و چه می گوید که از آن وقتی که صدای ملت درآمده است تا حالا قتل و ظلم و غارت و همه اینها ادامه دارد؟ ملت ما یک مطلبش این بود که این سلطنت پهلوی از اول که پایه گذاری شد، بر خلاف قوانین بود… مجلس موسسان که تاسیس شد، با سرنیزه تاسیس شد. ملت هیچ دخالتی نداشت. با زور وکلای آن را وارد کردند به این که به رضا شاه رای سلطنت بدهند. پس این سلطنت از اول یک امر باطلی بود، بلکه رژیم سلطنتی از اول خلاف قانون و خلاف قواعد عقلی است و خلاف حقوق بشر است….

«به چه حقی ملت پنجاه سال پیش، سرنوشت ملت بعد را معین می کند؟»

… به چه حقی ملت پنجاه سال پیش از این، سرنوشت ملت بعد را معین می کند؟… ما فرض می کنیم که این سلطنت پهلوی، اول که تاسیس شد به اختیار مردم بود و مجلس موسسان را هم به اختیار مردم تاسیس کردند و این اسباب این می شود که بر فرض اینکه این امر باطل صحیح باشد، بر این جمعیتی که الآن بیشترشان، بلکه الا بعض قلیلی از آنها ادراک آنوقت را نکرده اند. چه حقی داشتند ملت در آنزمان سرنوشت ما را در این زمان معین کنند؟ هر کس سرنوشتش با خودش است. مگر پدرهای ما ولی ما هستند؟ این هم یک دلیل که سلطنت محمـد رضا سلطنت قانونی نیست.

…حالا می آییم سراغ دولت هایی که ناشی شده از سلطنت محمـد رضا و مجلس هایی که ما داریم در طول عمر مشروطیت. مجلسی که بدون اطلاع مردم است و بدون رضایت مردم است، این مجلس، مجلس غیر قانونی است…. و اما دولتی که ناشی می شود از یک شاهی که خودش و پدرش غیر قانونی است، خودش علاوه بر او غیر قانونی است، دولتی که از همچو مجلس، همچو سلطانی انشاء بشود، این دولت غیر قانونی است…. ما می گوییم که شما غیر قانونی هستید، باید بروید. ما اعلام می کنیم که الآن دولتی که به اسم دولت قانونی خودش را معرفی می کند، حتی خودش قبول ندارد که قانونی است. خودش تا چند سال پیش از این، تا آن وقتی که دستش نیامده بود این وزارت، قبول داشت که غیر قانونی است. حالا چه شده است که می گوید من قانونی هستم؟

«مملکت ما را خراب کردند، قبرستانهای ما را آباد کردند»

این مجلس غیر قانونی است. از خود وکلا بپرسید: آیا شما را ملت تعیین کرده است؟ هر کدام که ادعا کردند که ملت تعیین کرده است، ما دستشان را می دهیم دست یک نفر آدم ببرد او را در حوزه انتخابیش، از مردم سوال می کنیم که این آقا آیا وکیل شماست؟ شما او را تعیین کرده اید؟ حتما بدانید که جواب آنها منفی است. بنا بر این آیا یک ملتی که فریاد می کند که ما این دولت مان، این شاه مان، این مجلس مان بر خلاف قوانین است و حق شرعی و حق قانونی و حق بشری ما این است که سرنوشت مان دست خودمان باشد، آیا حق این ملت است که یک قبرستان شهید برای ما درست بکنند؟…محمـد رضای پهلوی، این خائن خبیث برای ما، رفت، فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد و مملکت ما را خراب کرد. قبرستان های ما را آباد کرد.

«اگر بخواهیم اقتصاد را به حال اول برگردانیم سالها طول می کشد»

مملکت ما را از ناحیه اقتصاد خراب کرد. تمام اقتصاد ما الآن خراب است و از هم ریخته است که اگر چنانچه بخواهیم ما این اقتصاد را به حال اول برگردانیم، سال های طولانی با همت همه مردم، نه یک دولت این کار را می تواند بکند و نه یک قشر از اقشار مردم این کار را می توانند بکنند…. قضیه اصلاحات ارضی یک لطمه ای بر مملکت ما وارد کرده است که شاید تا بیست سال دیگر ما نتوانیم این را جبرانش بکنیم… فرهنگ ما را یک فرهنگ عقب افتاده نگه داشته درست کرده است، فرهنگ ما را این عقب نگه داشته، بطوریکه الآن جوان های ما تحصیلاتشان در اینجا تحصیلات تام و تمام نیست و باید بعد از این که یک مدتی در اینجا یک نیمه تحصیلی کردند، آنهم با این مصیبت ها، آن هم با این چیزها باید بروند در خارج تحصیل کنند…

… این آدم به واسطه نوکری که داشته، مرکز فحشا درست کرده، تلویزیونش مرکز فحشاست، رادیوش و بسیارش فحشاست، مراکزی که اجازه دادند برای اینکه باز باشد، مراکز فحشاست… در تهران مرکز مشروب فروشی بیشتر از کتابفروشی است، مراکز فساد دیگر الی ماشاءالله است، برای چه؟ سینمای ما مرکز فحشاست، ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم. …

«در اختناق هستیم، نه مطبوعات داریم، نه رادیو»

… تمام نفت ما را به غیر دادند. به آمریکا و غیر از آمریکا دادند. آنی که به آمریکا دادند، عوض چه گرفتند؟ عوض اسلحه برای پایگاه درست کردن برای آمریکا. .. یعنی اسلحه آورد. اینجاکه ارتش ما نمی تواند این اسلحه را استعمال بکند، باید مستشارهای آنها باشند. این هم از ناحیه نفت که اگر چند سال دیگر خدای نخواسته این عمر پیدا کرده بود، عمر سلطنتی پیدا کرده بود، مخازن نفت ما را تمام کرده بود، زراعت مان را هم تمام کرده، این ملت به کلی ساقط شده بود و باید عملگی کند برای غیر…

پنجاه سال است که در اختناق به سر می بریم. نه مطبوعات داشتیم، نه رادیو صحیح داشتیم، نه خطیب می توانست حرف بزند، نه اهل منبر می توانستند حرف بزنند، نه امام جماعت می توانست آزاد کار خودش را ادامه دهد

«من توی دهن این دولت می زنم، من دولت تعیین می کنم»

…الآن هم که باز نیمه حشاشه او که باقی است. نیمه حشاشه این اختناق هم باقی است. ما می گوییم که خود آن آدم، دولت آن آدم،مجلس آن آدم، تمام اینها غیر قانونی است و اگر ادامه به این بدهند، اینها مجرمند و ما آنها را محاکمه می کنیم. من دولت تعیین می کنم، من توی دهن این دولت می زنم، من دولت تعیین می کنم. من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم. من به واسطه اینکه ملت مرا قبول دارد ( حضار تکبیر ) این آقا که خودش هم خودش را قبول ندارد. رفقایش هم قبول ندارند. ملت هم قبولش ندارد. ارتش هم قبولش ندارد. فقط آمریکا از این گروه پشتیبانی کرده و فرستاده به ارتش دستور داده و گفته است که باید از این پشتیبانی کنید. انگلیس هم از این پشتیبانی کرده و گفته است که باید از این پشتیبانی کنید… می گوید که در یک مملکت که دو تا دولت نمی شود. خوب واضح است این.

یک مملکت دو تا دولت ندارد، لکن دولت غیر قانونی باید برود. تو غیر قانونی هستی، دولتی که ما می گوییم، دولتی است که متکی به آرا ملت است، متکی به حکم خداست. تو باید یا خدا را انکار کنی یا ملت را، یا باید سر جایش بنشیند این آدم و یا اینکه به امر آمریکا و اینها وادار کند، یک دسته ای از اشرار را این ملت را قتل عام کنند…. …می خواهند دوباره ما را برگردانند به آن عهدی که همه چیزمان اختناق بشد و همه هستی ما به کام آمریکا برود. ما نخواهیم گذاشت…

«آقای ارتش! خیال نکنید اگر رها کردید، ما شما را دار می زنیم»

… و من یک نصیحت به ارتش باید بکنیم و یک تشکر از یکی از ارکان ارتش، یک قشرهایی از ارتش. اما آن نصیحتی که می کنم این است که ما می خواهیم شما مستقل باشید. ماها داریم زحمت می کشیم… می خواهیم که ارتش ما مستقل باشد. آقای ارتشبد!إ شما نمی خواهید؟ شما نمی خواهید مستقل باشید؟ شما می خواهید نوکر باشید؟ من به شما نصیحت می کنم که بیایید در آغوش ملت، همان که ملت می گوید بگویید. ما باید مستقل باشیم. ملت می گوید ارتش باید مستقل باشد. ارتش نباید زیر فرمان مستشارها و اجنبی باشد. ما برای خاطر شما این حرف را می زنیم. شما هم بیایید برای خاطر خودتان این حرف را بزنید، بگویید، ما می خواهیم مستقل باشیم، ما نمی خواهیم این مستشارها باشند. … ما می خواهیم تو آقا باشی…خیال نکنید که اگر رها کردید، ما می آییم شما را به دار می زنیم. این چیزهایی است که شماها یا کسان دیگر درست کرده اند. …»

خبرنامه جبهه ملی: خورشید از غرب به شرق آمد

در شماره امروز «خبر نامه جبهه ملی»، به مناسبت ورود آیت الله خمینی به کشور، تمام صفحه اول اختصاص به تصویر نقاشی شده از آیت الله خمینی داشت، با این عبارت: « اینک مردی می آید مرد آسا که قطره قطره خون درد کشیدگان وطن در تن او جاری است. » و در سرلوحه خبر نامه نیز در یک کادر به همین مناسبت این عبارت است: « تنها همین یکبار است که خورشید از غرب به شرق می آید»

در مطلبی بعد با عنوان « بشارت » نیز چنین نوشته شده است: » اینک مردی می آید مرد آسا، که قطره قطره خون درد کشیدگان وطن در تن او جاری است و چکه چکه خون شهیدان از قلب او فرو چکیده است. مردی که خاطره رنج یک ملت است و مژده رهایی همه ملت ها از رنج… نه یک قدیس، نه یک معجزه، نه یک دست از آستین غیب در آمده، بلکه انسان راستین عصر حاضر و ابر مرد زنده تاریخ می آید. مردی که همه عزم راسخ است و همه اراده پولادین… مردی چنین، دو بار نمی آید. در تمام طول حیات انسان، تنها همین یکبار است که خورشید از غرب به شرق می آید، خورشیدی که امانت شرق بود نزد غرب…» (٢)

قطع برنامه تلویزیونی

روزنامه های اطلاعات و کیهان نوشتند: » در حالیکه برنامه ورود آیت الله خمینی به کشور به دستور شاپور بختیار به صورت زنده از تلویزیون پخش می شد، در ساعت ٩ و ٤۵ دقیقه، در زمانی که آیت الله خمینی و همراهان به سوی جایگاه مستقبلین حرکت می کردند، ناگهان قطع شد و گوینده اعلام کرد: «… متاسفانه پخش مراسم برایمان مقدور نیست. ارتباط صدا بین فرودگاه و تلویزیون قطع شده است و به همین جهت نمی توانیم مراسم را پخش کنیم….» سپس سرود شاهنشاهی از تلویزیون پخش شد.

علت قطع پخش زنده این برنامه، ورود یک گروهان نظامی به تلویزیون و اعتراض آنها به عدم پخش سرود شاهنشاهی در آغاز برنامه و نیز پخش برنامه ورود آیت الله بود. چند تن از کسانی که مبادرت به پخش این برنامه کرده بودند نیز دستگیر شده، ولی سپس در محوطه تلویزیون آزاد شدند.

١) این بخش از روزنامه اطلاعات ١٢ و ١٤ بهمن، ابراهیم یزدی در»آخرین تلاش ها در آخرین روزها»، » کرباسچی» در هفت هزار روز تاریخ انقلاب و » محمـد علی سفری» در قلم و سیاست نقل شده است.

٢) محمـد علی سفری در کتاب قلم و سیاست (جلد چهارم) و روزنامه اطلاعات چهاردهم بهمن ماه

٣) متن سخنرانی از صحیفه نور، جلد ٤، صفحه ٢٨١ برگرفته شده است.

 

منبع: سرزمین من

یادداشت های دکتر سعید بشیرتاش

 

روزشمار دولت بختیار – جمعه سیزدهم بهمن ماه ۱۳۵۷

روزشمار دولت بختیار – چهارشنبه یازدهم بهمن ماه ۱۳۵۷

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.